Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Drama- og teaterdidaktik ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Master
  • Semester/kvarter: Efterår 2010
  • Timer per uge: 2. og 3. september 8. oktober 4. og 5. november Uge 47: Internat på Scenekunstens Udviklingscenter, Odsherred 3. december
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 25918

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende:
- demonstrere overblik over og indsigt i æstetiske læreprocesser og teater- og dramapædagogik
- analysere og vurdere metodiske/didaktiske forhold inden for forskellige former for teater- og dramapædagogiske forløb
- formulere teoretiske bidrag til drama- og teaterpædagogikken.

Indhold

Positioner inden for didaktikken, der behandler forhold mellem didaktik, pædagogik og æstetik
Positioner inden for teater- og dramapædagogikken herunder bl.a. synspunkter på, hvordan - og med hvilke begrundelser - der undervises i teater (praktiske færdigheder), om teater (teater som objekt) eller med teater
Positioner i den teater- og dramapædagogiske debat i nordisk og international sammenhæng
Positioner der behandler samspillet mellem teater-/dramafaget og uddannelsernes øvrige fag, herunder forholdet mellem teater/dramapædagogik og uddannelsernes læseplaner.

Faglige forudsætninger

-

Underviser

Annonceres senere

Undervisnings- og arbejdsform

De gennemgående arbejdsformer på modulet er seminarer, vejledning og studiegruppearbejde med en høj grad af analytisk virksomhed med omfattende selvstudier af udvalgte metoder og deres indbyrdes æstetiske, pædagogiske og erkendelsesmæssige samspil.
Den indledende undervisning bygger på lærerfremlæggelser og kritisk reflekterende dialoger om udvalgte metoder i forbindelse med undervisning i, om og med teater, samt af teorier om forholdet mellem undervisning og kunst/æstetik og fagets relationer til beslægtede æstetiske fag. I projektugen er der en vekselvirkning mellem deltagerfremlæggelser af egen metodisk praksis inden for et bredt udsnit af ovenstående indholdselementer og metaperspektiver herpå. Den studerende udvikler et konkret forløb, afprøver og analyserer det med hensyn til den valgte teaterform, de pædagogiske mål og deres teoretiske begrundelse, de gældende læseplaner og
andre officielle rammer samt den aktuelle målgruppe. Disse fremlæggelser kan danne udgangspunkt for en afsluttende opgave.

-

Litteratur

Annonceres senere

Studieordning og bedømmelse


Masteruddannelsen i drama- og teaterpædagogik

  • Gruppe skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med intern censur


- Indleveret skriftlig opgave på maksimalt 15 normalsider
inklusiv noter og litteraturliste efterfulgt af mundtlig
eksamination af 30 minutters varighed (inklusiv votering). Her
behandles en problemstilling, som den studerende har formuleret,
og som er godkendt af eksaminator.
- Udarbejdes den skriftlige opgave af en gruppe øges
sideantallet (to studerende: 20 normalsider; tre studerende: 25
normalsider).