Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Grundlæggende organisations- og ledelsesteorier ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Master
  • Semester/kvarter: Efterår 2010
  • Timer per uge: Seminarundervisning. Datoer annonceres senere
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 25922

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende:
- udvælge og beskrive empiri, gerne fra egen hverdag, som kan analyseres med afsæt i en eller flere af modulets teorier og begreber
- anvende begreber fra modulets teorier til analyser af den udvalgte empiri
- demonstrere forståelse af rationaler, paradokser og dilemmaer i ledelse af uddannelsesinstitutioner, samt forståelse af hvordan sproget er med til at sætte rammer for og skaber muligheder for ledelse
- perspektivere resultaterne af sin analyse via andre analytiske tilgange eller via praktiske implikationer, fx i relation til egen faglig udvikling, og til hvordan den formulerede problemstilling kan formidles til praksisfeltet.

Indhold

Teorier om, og metoder til analyser af, aktuelle vilkår og betingelser for ledelse af uddannelsesinstitutioner, herunder om de historiske, samfundsmæssige, politiske og forvaltningsmæssige forhold som har indflydelse på ledelse af uddannelsesinstitutioner.
Teorier og metoder til analyser af forandringer og paradokser i centrale relationer, som er relevante for ledelse af uddannelsesinstitutioner, herunder forståelser af relationen leder/medarbejder, medarbejder/medarbejder, underviser/undervist, institution/forvaltning, stat/borger m.fl.
Analysemetoder til brug i deltagernes egne analyser, herunder analyser af forskellige former for empiri, fx tekster, koncepter, rutiner, interview, forhandlinger, observationer.
Teori og metode til at oparbejde refleksivitet i forhold til etiske problematikker i forbindelse med ledelse og analyser af ledelse.

Faglige forudsætninger

-

Underviser

Annonceres senere

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen tilrettelægges som en kombination af seminarer, e-learning, studiegruppearbejde, selvstudier og vejledning. Der lægges vægt på at inddrage og diskutere deltagernes forståelser og erfaringer fra ledelsespraksis, samt på opbygning af netværk deltagerne imellem.

-

Litteratur

Annonceres senere

Studieordning og bedømmelse


Masteruddannelsen i ledelse af uddannelsesinstitutioner

  • Hj.opg. + mdt. grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


-