Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Læring i professioner ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Master
  • Semester/kvarter: Efterår 2010
  • Timer per uge: Onsdag d. 8., torsdag d. 9. og fredag d. 10. september Onsdag d. 29. og torsdag d. 30. september og  fredag d. 1. oktober Torsdag d. 28. og fredag d. 29. oktober Torsdag d. 11. og fredag d. 12. november.
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 25939

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende:
- demonstrere overblik over og indsigt i forskellige teorier om, hvad der kendetegner viden og kunnen inden for en profession
- analysere og vurdere undervisningsformer og undervisning inden for professionsuddannelserne
- formulere forslag til undersøgelser af uddannelser og undervisning inden for professionsuddannelserne
- gennemføre udvikling og evaluering af undervisning, læring og kompetenceudvikling inden for professionsuddannelserne.

Indhold

Professionernes vidensformer og faglige identitet
a. Professionernes forskningsmæssige, teoretiske og praktiske vidensgrundlag
b. Professionsidentitet
c. Professionsetik

Teori og praksis, professionsuddannelse og udøvelse
a. Forholdet mellem teori og praksis
b. Forskellen på forskningsbaseret og praksisbaseret evidens

Læring, undervisning og kompetenceudvikling
a. Teorier om læring, uddannelsesplanlægning og kompetenceudvikling
b. Samspil mellem kompetenceudvikling i uddannelse og på arbejdspladser
c. Organisationsudvikling på uddannelsesinstitutioner: teamdannelse og kollegial supervision
d. Evaluering af uddannelse og læreprocesser.

Faglige forudsætninger

-

Underviser

Annonceres senere

Undervisnings- og arbejdsform

Deltagerne lærer på dette modul ved at deltage i seminarer, studiegrupper, ved at læse faglig og teoretisk litteratur, ved at arbejde med øvelser, via elearning og gennem vejledning samt selvstudium. Deltagerne øves i at praktisere fleksibel læring og at forholde sig analyserende og reflekterende til deres eget fælles læringsrum.

-

Litteratur

Annonceres senere

Studieordning og bedømmelse


Masteruddannelsen i professionsudvikling

  • Hj.opg. + mdt. grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Skriftlig opgave efterfulgt af mundtlig eksamination.
- Indleveret skriftlig opgave på maksimalt 15 normalsider  inklusiv noter og litteraturliste efterfulgt af mundtlig eksamination af 30 minutters varighed (inklusiv votering). Her behandles en problemstilling, som de(n) studerende har formuleret, og som er godkendt af eksaminator.
- Udarbejdes den skriftlige opgave af en gruppe øges sideantallet (to studerende: 20 normalsider; tre studerende: 25 normalsider).