Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Læring og kompetenceudvikling i videnssamfundet ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Master
  • Semester/kvarter: Efterår 2010
  • Timer per uge: Torsdag d. 9., fredag d. 10 og lørdag d. 11. september Torsdag d. 30. september og fredag d. 1. oktober Fredag d. 29. og lørdag d. 30. oktober Onsdag d. 10., torsdag d. 11. og fredag d. 12. november.
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 25942

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende:
- demonstrere overblik over og indsigt i centrale sociologiske og politologiske teorier samt aktuelle uddannelsespolitiske temaer
- vurdere kvantitative og komparative undersøgelser af uddannelsespolitiske temaer i relation til kompetenceudvikling på arbejdsmarkedet
- vurdere betydningen af uddannelsespolitiske tiltag for kompetenceudvikling på baggrund af centrale sociologiske eller politologiske teorier
- formulere en problemstilling i relation til kompetenceudvikling.

Indhold

Modulet omhandler:
- udvalgte sociologiske og politologiske teorier, der bestemmer voksnes læring og voksenuddannelsernes placering i samfundet og deres betydning for den enkeltes kompetenceudvikling
- udvalgte aktuelle uddannelsespolitiske fokusområder i relation til voksenuddannelse og kompetenceudvikling
- introduktion til komparative og kvantitative undersøgelser.

Faglige forudsætninger

-

Underviser

Annonceres senere

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen og læringsformerne vil være organiseret som en kombination af forelæsninger, seminarerer, studenteroplæg, selvstudium, e-learning og vejledning.

-

Litteratur

Annonceres senere

Studieordning og bedømmelse


Masteruddannelsen i voksenuddannelse

  • Hj.opg. + mdt. grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Skriftlig opgave efterfulgt af mundtlig eksamination
- Indleveret skriftlig opgave på maksimalt 15 normalsider inklusiv noter og litteraturliste efterfulgt af mundtlig eksamination af 30 minutters varighed (inklusiv votering). Her behandles en problemstilling, som den studerende har formuleret og som er godkendt af eksaminator.
- Udarbejdes den skriftlige opgave af en gruppe øges sideantallet (to studerende: 20 normalsider;
tre studerende: 25 normalsider).