Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Læseforberedende undervisning og begynderundervisning i læsning, stavning og skrivning ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Master
  • Semester/kvarter: Efterår 2010
  • Timer per uge: Onsdag d. 1. og torsdag d. 2. september Tirsdag d. 5.,onsdag d. 6., torsdag d. 7. og fredag d. 8. oktober Tirsdag d. 2. og onsdag d. 3. november Torsdag d. 2. og fredag d. 3. december.
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 25927

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende:
- analysere og vurdere betydningen af forskellige niveauer af sproglig opmærksomhed og deres betydning for udvikling af læse- og skrivefærdigheder
- demonstrere indsigt i teorier om den første skriftsprogsudvikling og forskellige metoder i den første skriftsprogsundervisning
- vurdere metoder til evaluering og testning af sproglige og skriftsproglige færdigheder på begyndertrinnet

Indhold


- Sproglige forudsætninger for læse- og skrivefærdigheder
- Metoder i læseforberedende undervisning
- Teorier om den første læse- og skriveudvikling
- Metoder i den første skriftsprogsundervisning
- Evaluering og testning af sproglige og skriftsproglige færdigheder på begyndertrinnet
- Elever med særlige behov i den første læse-, stave- og skriveundervisning

Faglige forudsætninger

-

Underviser

Annonceres senere

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen foregår som en kombination af forelæsninger, diskussioner og mindre arbejdsopgaver i studiegrupper og selvstændige fremlæggelser.

-

Litteratur

Annonceres senere

Studieordning og bedømmelse


Masteruddannelsen i læse- og skrivedidaktik

  • Gruppe skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med intern censur


- Indleveret skriftlig opgave på maksimalt 15 normalsider
inklusiv noter og litteraturliste, efterfulgt af mundtlig
eksamination af 30 minutters varighed (inklusiv votering).
Opgaven, såvel som eksamen, behandler en problemstilling, som
den studerende har formuleret, og som er godkendt af eksaminator.
- Udarbejdes den skriftlige opgave af en gruppe, øges
sideantallet (to studerende: 20 normalsider; tre studerende: 25
normalsider).