Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Professionssociologi ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Master
  • Semester/kvarter: Efterår 2010
  • Timer per uge: Onsdag d. 1., torsdag d. 2. og fredag d. 3. september Mandag d. 27., tirsdag d.  28. og onsdag d. 29. september Mandag d. 25.og tirsdag d. 26. oktober Tirsdag d. 9. og onsdag d. 10. november.
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 25938

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende:
- demonstrere overblik over og indsigt i sociologiske teorier om professioner, deres opkomst, udvikling, placering i samfundet, vidensformer og identitet
- analysere professioners samspil med samfundsmæssige og kulturelle forhold
- diskutere og vurdere forskellige teoretiske perspektiver på professioner
- formulere planer for undersøgelse af professionsuddannelser og professionspraksis både indenfor egen profession og på tværs af forskellige professioner
- formidle resultaterne af en teoretisk præget analyse af professionssociologiske problemstillinger.

Indhold

Professioners sociologiske, historiske og kulturelle forankring
a. Klassiske sociologiske teorier om professioner
b. Professionernes historiske opkomst og udvikling
c. Professioner i det senmoderne samfund

Professionspraksis og kontekst, herunder moderniseringen af den offentlige sektor.

Faglige forudsætninger

-

Underviser

Annonceres senere

Undervisnings- og arbejdsform

Deltagerne lærer gennem selvstudium, seminarer, vejledning, studiegrupper og ved både tilstedeværelsesundervisning og e-learning.

-

Litteratur

Annonceres senere

Studieordning og bedømmelse


Masteruddannelsen i professionsudvikling

  • Hj.opg. + mdt. grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Skriftlig opgave efterfulgt af mundtlig eksamination.
- Indleveret skriftlig opgave på maksimalt 15 normalsider inklusiv noter og litteraturliste efterfulgt af mundtlig eksamination af 30 minutters varighed (inklusiv votering). Her behandles en problemstilling, som de(n) studerende har formuleret, og som er godkendt af eksaminator.
- Udarbejdes den skriftlige opgave af en gruppe øges sideantallet (to studerende: 20 normalsider; tre studerende: 25 normalsider).