[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:
- demonstrere overblik over og indsigt i specialpædagogiske teorier om inkluderende pædagogiske miljøer under hensyntagen til aktuelle sociokulturelle og økonomiske forhold
- analysere specialpædagogiske praksisser, strategier og forandringsprocesser i en historisk og samfundsmæssig sammenhæng, såvel nationalt som internationalt
- vurdere globale tendenser og forandringer i det specialpædagogiske fagområde, herunder i bevægelsen fra integration til inklusion
- analysere herskende ideologier og dominerende faglige begreber og modeller og deres anvendelse inden for specialpædagogiske praksisfelter
- analysere og diskutere egen praksis gennem anvendelse af forskellige faglige perspektiver og traditioner.
Videnskabsteoretiske positioner og teoretiske forståelser af relevans for analyse af og refleksion over specialpædagogisk praksis i forhold til følgende tematikker:
- Samfund, historie og politik
- Filosofi, videnskabsteori og forskningsmetodik
- Menneskesyn, handicapbegreb og etik
- Internationalisering
-
Annonceres senere
- Seminarer
- Vejledning
- Elearning
- Selvstudium
- Øvelser i akademisk skrivning
-
Annonceres senere
Skriftlig opgave efterfulgt af mundtlig eksamination
- Indleveret skriftlig opgave på maksimalt 15 normalsider inklusiv noter og litteraturliste efterfulgt af mundtlig eksamination af 30 minutters varighed (inklusiv votering). Her behandles en
problemstilling, som de(n) studerende har formuleret og som er godkendt af eksaminator.
- Udarbejdes den skriftlige opgave af en gruppe (jf. modulbeskrivelse) øges sideantallet (to studerende: 20 normalsider; tre studerende: 25 normalsider).
- Bedømmelse sker på grundlag af en samlet vurdering af opgaven og den studerendes mundtlige præstation ved eksaminationen.