Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Specialpædagogikkens samfundsmæssige og videnskabsteoretiske perspektiv ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Master
  • Semester/kvarter: Efterår 2010
  • Timer per uge: Torsdag d. 2. og fredag d. 3. september Torsdag d. 30. september og fredag d. 1. oktober Tirsdag d. 12., onsdag d. 13., torsdag d. 14. og fredag d. 15 oktober Torsdag d. 4. og fredag d. 5. november.
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 25932

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:
- demonstrere overblik over og indsigt i specialpædagogiske teorier om inkluderende pædagogiske miljøer under hensyntagen til aktuelle sociokulturelle og økonomiske forhold
- analysere specialpædagogiske praksisser, strategier og forandringsprocesser i en historisk og samfundsmæssig sammenhæng, såvel nationalt som internationalt
- vurdere globale tendenser og forandringer i det specialpædagogiske fagområde, herunder i bevægelsen fra integration til inklusion
- analysere herskende ideologier og dominerende faglige begreber og modeller og deres anvendelse inden for specialpædagogiske praksisfelter
- analysere og diskutere egen praksis gennem anvendelse af forskellige faglige perspektiver og traditioner.

Indhold

Videnskabsteoretiske positioner og teoretiske forståelser af relevans for analyse af og refleksion over specialpædagogisk praksis i forhold til følgende tematikker:
- Samfund, historie og politik
- Filosofi, videnskabsteori og forskningsmetodik
- Menneskesyn, handicapbegreb og etik
- Internationalisering

Faglige forudsætninger

-

Underviser

Annonceres senere

Undervisnings- og arbejdsform

- Seminarer
- Vejledning
- Elearning
- Selvstudium
- Øvelser i akademisk skrivning

-

Litteratur

Annonceres senere

Studieordning og bedømmelse


Masteruddannelsen i specialpædagogik

  • Gruppe skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Skriftlig opgave efterfulgt af mundtlig eksamination
- Indleveret skriftlig opgave på maksimalt 15 normalsider inklusiv noter og litteraturliste efterfulgt af mundtlig eksamination af 30 minutters varighed (inklusiv votering). Her behandles en
problemstilling, som de(n) studerende har formuleret og som er godkendt af eksaminator.
- Udarbejdes den skriftlige opgave af en gruppe (jf. modulbeskrivelse) øges sideantallet (to studerende: 20 normalsider; tre studerende: 25 normalsider).
- Bedømmelse sker på grundlag af en samlet vurdering af opgaven og den studerendes mundtlige præstation ved eksaminationen.