Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Sundhedspædagogik, læring og kompetenceudvikling ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Master
  • Semester/kvarter: Efterår 2010
  • Timer per uge: Torsdag d. 9. og fredag d. 10. september Onsdag d. 29. og torsdag d. 30. september og fredag d. 1. oktober Onsdag d. 13., torsdag d. 14. og fredag d. 15 oktober Torsdag d. 11. og fredag d. 12. november.
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 25935

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:
- diskutere sundhedspædagogiske problemstillinger ud fra indsigt i kompetenceudvikling og læreprocesser
- analysere sundhedspædagogiske mål og metoder, som har relevans inden for et praksisområde
- analysere professionel praksis inden for sundhedsundervisning og sundhedsfremme med udgangspunkt i didaktiske principper
- vurdere forskellige tilgange til involvering af deltagere i sundhedspædagogisk arbejde
- diskutere udviklingsmuligheder inden for et udvalgt praksisområde eller setting med udgangspunkt i analyser af sundhedspædagogisk teori og metode.

Indhold

- Målkategorier i sundhedspædagogikken, herunder kompetencebegreber, deres baggrund, udvikling og forskellige operationaliseringer samt begreber om læring og læringsmiljø
- Didaktik - teorier og metoder som redskaber til at planlægge og evaluere sundhedspædagogik
- Evalueringsteori- og metode i evaluering af sundhedspædagogiske aktiviteter, herunder operationalisering af sundhedspædagogiske mål som et led i evaluering
- Miljøer - eller "settings" - og deres betydning for udvikling af læring, kompetenceudvikling og deltagerinvolvering med henblik på sundhed
- Elementer i en professionel handlekompetence i sundhedspædagogisk og sundhedsfremmende arbejde.

Faglige forudsætninger

-

Underviser

Annonceres senere

Undervisnings- og arbejdsform

De gennemgående arbejdsformer på modulet er seminarer, øvelser, vejledning og studiegruppearbejde. I modulet indgår en indledende øvelse, som vil kunne danne udgangspunkt for den afsluttende opgave. I øvelsen skal deltagerne reflektere over erfaringer med  at planlægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter

-

Litteratur

Annonceres senere

Studieordning og bedømmelse


Masteruddannelsen i sundhedspædagogik

  • Akademisk artikel + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Gruppe akademisk artikel + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Gruppe portfolio + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Portfolio + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Vurderingsportfolio efterfulgt af mundtlig eksamination
- Indleveret vurderingsportfolio på maksimalt 15 normalsider efterfulgt af mundtlig eksamination af 30 minutters varighed (inklusiv votering). I portfolien indgår tre dele: 1) udarbejdelse af en problemstilling relateret til en af den studerende udvalgt setting eller erhvervspraksis, 2) en kortlægning af litteratur knyttet til denne problemstilling, 3) et projektdesign til bearbejdelse af denne problemstilling (et pilotprojekt af mindre omfang, som afprøver designet, kan indgå).
- Udarbejdes portfolien af en gruppe (jf. modulbeskrivelse) øges sideantallet (to studerende: 20 normalsider; tre studerende: 25 normalsider).
- Bedømmelsen sker på grundlag af en samlet vurdering af portfolien og den studerendes mundtlige præstation ved eksaminationen.