[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:
- demonstrere overblik over og indsigt i læringsteoretiske, didaktiske og pædagogiske problemstillinger vedrørende undervisning i medborgerskab
- formidle centrale diskursive, narrative, identitetsmæssige og organisatoriske problemstillinger, der knytter sig til undervisning i medborgerskab
- formulere strategier for brugen af medborgerskabs-kompetencer i organisatorisk og institutionel praksis.
- Analyse af formål, didaktik og pædagogik i moderne undervisning i medborgerskab
- Dannelsesteori og dannelsesdidaktik
- Kulturanalyse og narrativ analyse og deres videnskabsteoretiske fundament
- Identitetsarbejde og livsfortælling
- Pædagogiske metoder - narrative, eksistentielle og konstruktivistiske - til udvikling af interkulturelle og sociale kompetencer og empowerment
- Undervisning i medborgerskab i organisatorisk og institutionel praksis
- Internationalt og komparativt perspektiv på undervisning i medborgerskab.
-
Annonceres senere
De gennemgående arbejdsformer på dette modul er forelæsninger, seminarer, vejledning og studiegruppearbejde. I dette modul lægges der særlig vægt på at udvikle de studerendes evne til at vurdere hvilke medborgerskabskompetencer, der er nødvendige inden for et givent praksisfelt, samt deres evne til at finde passende læringsstrategier for udviklingen af medborgerskabskompetencer inden for et givent felt.
-
Annonceres senere
- Indleveret skriftlig opgave på maksimalt 15 normalsider inklusiv noter og litteraturliste, efterfulgt af mundtlig eksamination af 30 minutters varighed (inklusiv votering). Her behandles en problemstilling, som den studerende har formuleret, og som er godkendt af eksaminator.
- Udarbejdes den skriftlige opgave af en gruppe (jf. modulbeskrivelse) øges sideantallet (to studerende: 20 normalsider; tre studerende 25 normalsider).