Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Udviklings- og/eller evalueringsarbejde ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Master
  • Semester/kvarter: Efterår 2010
  • Timer per uge: Torsdag d. 9. og fredag d. 10. september Torsdag d. 7. og fredag d. 8. oktober Tirsdag d. 26., onsdag d. 27., torsdag d. 28. og fredag d. 29. oktober Torsdag d. 11. og fredag d. 12. november.
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 26141

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:
- demonstrere overblik over og indsigt i teorier om og metoder i socialpædagogisk udviklings- og evalueringsarbejde
- diskutere problemstillinger i forhold til udviklings- og evalueringsarbejde inden for det socialpædagogiske område
- vurdere teorier om socialpædagogisk udviklings- og evalueringsarbejde
- formulere problemstillinger i forhold til udviklings- og evalueringsarbejde inden for det socialpædagogiske område
- formidle resultater af udviklings- og/eller evalueringsarbejde
- gennemføre empiriske undersøgelser under anvendelse af forskningsmetodiske værktøjer.

Indhold

- Udviklings- og evalueringsarbejdets politiske og administrative betydning
- Metoder i pædagogisk udviklingsarbejde, herunder metodiske værktøjer til at foretage udviklingsarbejde
- Evalueringsmodeller, herunder metodiske værktøjer til at foretage evalueringer
- Gennemførsel af et udviklings- og/ eller evalueringsprojekt. De studerende vælger her problemstillinger således, at der bliver tale om en specialisering inden for et af kernefelterne: Børne- og ungeområdet, herunder daginstitutionsområdet;
Fysisk og psykisk udviklingshæmmede børn og voksne samt Socialt udstødte voksne
- Formidling af og opfølgning på udviklings- og/eller evalueringsarbejdet
- Forskningsetik, herunder etiske problemstillinger i forhold til specifikke forskningsmetoder, formidling og anonymisering.

Faglige forudsætninger

-

Underviser

Annonceres senere

Undervisnings- og arbejdsform

Udover seminarer, øvelser i forbindelse med udviklingsarbejde, evalueringsmetoder og andre værktøjer vil modulet indeholde
vejledning og samarbejde med andre studerende i kerneområdeopdelte studiegrupper, e-learning og selvstudium.

-

Litteratur

Annonceres senere

Studieordning og bedømmelse


Masteruddannelsen i socialpædagogik

  • Gruppe skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Projektfremlæggelse + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Mundtlig fremlæggelse af udviklings- og/eller evalueringsprojekt  efterfulgt af mundtlig eksamination
- Mundtlig fremlæggelse af 30 minutters varighed af et udviklings- og/eller evalueringsprojekt af et socialpædagogisk arbejde inden for ét af de tre kernefelter. Emnet for projektet skal godkendes af eksaminator.
- Udviklings- og/eller evalueringsarbejdet kan udføres i samarbejde med den studerendes arbejdsplads, såfremt det pågældende arbejdsområde ligger inden for de tre kernefelter.
Eventuelle deltagere i det pågældende udviklings og/eller evalueringsarbejde kan indbydes til også at deltage ved fremlæggelsen. Dette skal være med til at styrke masteruddannelsens
betydning for de studerendes sideløbende arbejdsliv.
- Fremlæggelsen efterfølges af en mundtlig eksamination af 30 minutters varighed (inkl. votering). Den mundtlige eksamination tager udgangspunkt i fremlæggelsen. Bedømmelsen sker på grundlag
af en samlet vurdering af udviklings- eller evalueringsarbejdet, den studerendes fremlæggelse heraf og den mundtlige præstation ved eksaminationen.
Fremlæggelse og mundtlig eksamination gennemføres som udgangspunkt på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.