[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:
- demonstrere overblik over og indsigt i teorier om og metoder i socialpædagogisk udviklings- og evalueringsarbejde
- diskutere problemstillinger i forhold til udviklings- og evalueringsarbejde inden for det socialpædagogiske område
- vurdere teorier om socialpædagogisk udviklings- og evalueringsarbejde
- formulere problemstillinger i forhold til udviklings- og evalueringsarbejde inden for det socialpædagogiske område
- formidle resultater af udviklings- og/eller evalueringsarbejde
- gennemføre empiriske undersøgelser under anvendelse af forskningsmetodiske værktøjer.
- Udviklings- og evalueringsarbejdets politiske og administrative betydning
- Metoder i pædagogisk udviklingsarbejde, herunder metodiske værktøjer til at foretage udviklingsarbejde
- Evalueringsmodeller, herunder metodiske værktøjer til at foretage evalueringer
- Gennemførsel af et udviklings- og/ eller evalueringsprojekt. De studerende vælger her problemstillinger således, at der bliver tale om en specialisering inden for et af kernefelterne: Børne- og ungeområdet, herunder daginstitutionsområdet;
Fysisk og psykisk udviklingshæmmede børn og voksne samt Socialt udstødte voksne
- Formidling af og opfølgning på udviklings- og/eller evalueringsarbejdet
- Forskningsetik, herunder etiske problemstillinger i forhold til specifikke forskningsmetoder, formidling og anonymisering.
-
Annonceres senere
Udover seminarer, øvelser i forbindelse med udviklingsarbejde, evalueringsmetoder og andre værktøjer vil modulet indeholde
vejledning og samarbejde med andre studerende i kerneområdeopdelte studiegrupper, e-learning og selvstudium.
-
Annonceres senere
Mundtlig fremlæggelse af udviklings- og/eller evalueringsprojekt efterfulgt af mundtlig eksamination
- Mundtlig fremlæggelse af 30 minutters varighed af et udviklings- og/eller evalueringsprojekt af et socialpædagogisk arbejde inden for ét af de tre kernefelter. Emnet for projektet skal godkendes af eksaminator.
- Udviklings- og/eller evalueringsarbejdet kan udføres i samarbejde med den studerendes arbejdsplads, såfremt det pågældende arbejdsområde ligger inden for de tre kernefelter.
Eventuelle deltagere i det pågældende udviklings og/eller evalueringsarbejde kan indbydes til også at deltage ved fremlæggelsen. Dette skal være med til at styrke masteruddannelsens
betydning for de studerendes sideløbende arbejdsliv.
- Fremlæggelsen efterfølges af en mundtlig eksamination af 30 minutters varighed (inkl. votering). Den mundtlige eksamination tager udgangspunkt i fremlæggelsen. Bedømmelsen sker på grundlag
af en samlet vurdering af udviklings- eller evalueringsarbejdet, den studerendes fremlæggelse heraf og den mundtlige præstation ved eksaminationen.
Fremlæggelse og mundtlig eksamination gennemføres som udgangspunkt på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.