Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Vejledning i praksis ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Master
  • Semester/kvarter: Efterår 2010
  • Timer per uge: Onsdag d. 8. torsdag d. 9. og fredag d. 10. september Tirsdag d. 28., onsdag d. 29. og fredag d. 30. september Tirsdag d. 26., onsdag d. 27. og torsdag d. 28. oktober Torsdag d. 23. november. Problemformuleringsseminar (tilknyttet vejledningspraksis):          Fredag d. 1. oktober Kollektiv vejledning (tilknyttet vejledningspraksis):     Fredag d. 29. oktober og onsdag d. 24. november
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 25937

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:
- demonstrere overblik over og indsigt i udvalgte vejledningsmetoder og praksisformer og disses teoretiske forankring
- demonstrere overblik over og indsigt i kommunikative og dannelsesmæssige processer i vejledning
- analysere og vurdere anvendelsesområder for forskellige vejledningsmetodiske tilgange
- analysere og vurdere konflikter og magtforhold i vejledning og dens kontekster
- gennemføre supervision, analyse og ledelse af vejledningsforløb.

Indhold

Modulet omhandler:
- Udvalgte vejledningsmetoder og de tilhørende teoretiske tilgange
- Vejledningsmetodiske praksisrelaterede øvelser
- Vejledning som læring og dannelse: ritual og refleksion
- Vejledningskontekstens påvirkning på vejledningsrelationen
- IT-vejledning som selvstændigt fænomen og integreret i andre vejledningsformer
- Forskelle og grænsetilfælde mellem psykologisk orienteret og filosofisk orienteret vejledning
- Supervision, analyse og ledelse af vejledning i forhold til vejledningsmetodisk kompetenceudvikling.

Faglige forudsætninger

-

Underviser

Annonceres senere

Undervisnings- og arbejdsform

Foredrag, seminarer, øvelser, studiegrupper, elearning og vejledning.

-

Litteratur

Annonceres senere

Studieordning og bedømmelse


Masteruddannelsen i vejledning

  • Gruppe skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Skriftlig opgave efterfulgt af mundtlig eksamination
- Indleveret skriftlig opgave på maksimalt 15 normalsider inklusiv noter og litteraturliste efterfulgt af mundtlig eksamination af 30 minutters varighed (inklusiv votering). Her behandles en
problemstilling, som den studerende har formuleret, og som er godkendt af eksaminator.
- Udarbejdes den skriftlige opgave af en gruppe (jf. modulbeskrivelse) øges sideantallet (to studerende: 20 normalsider; tre studerende 25 normalsider).
- Bedømmelse sker på grundlag af en samlet vurdering af opgaven og den studerendes mundtlige præstation ved eksaminationen.
- Hvor videooptagelser af egne vejledningssamtaler/vejledningsforløb danner grundlag for den
analyserende skriftlige del af opgaven (jf. modulbeskrivelse, Modul 3), indgår disse i
bedømmelsen.