Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Vejledningsteori ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Master
  • Semester/kvarter: Efterår 2010
  • Timer per uge: Torsdag d. 2. og fredag d. 3. september mandag d. 20., tirsdag d. 21. og onsdag d. 22. september Mandag d. 11., tirsdag d. 12. og onsdag d. 13 oktober Torsdag d. 4. og fredag d. 5. november.
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 25936

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:
- analysere vejledningspraksis
- demonstrere overblik over og indsigt i teorier om vejledning, erhvervsvalg og karriereudvikling samt i forskellige perspektiver i forståelsen af vejledning, herunder dens etiske fundament
- demonstrere overblik over og indsigt i vejledningsforhold og kunne analysere vejledningsforhold med udgangspunkt blandt andet i udviklingspsykologiske og filosofiske tilgange
- analysere praktiske problemstillinger inden for vejledning
- gennemføre evaluering af vejledningsprocesser.

Indhold

Modulet omhandler:
- Vejledningsteorier
- Karriereteorier
- Erhvervsvalgs- og -udviklingsteorier
- Vejledningens filosofi og idéhistorie
- Læring og vejledning
- Etik i vejledning, herunder værdiafklaring

Faglige forudsætninger

-

Underviser

Annonceres senere

Undervisnings- og arbejdsform

Foredrag, seminarer, øvelser bl.a. i akademisk skrivning, studiegrupper, elearning og vejledning.

-

Litteratur

Annonceres senere

Studieordning og bedømmelse


Masteruddannelsen i vejledning

  • Gruppe skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Skriftlig opgave efterfulgt af mundtlig eksamination
- Indleveret skriftlig opgave på maksimalt 15 normalsider inklusiv noter og litteraturliste efterfulgt af mundtlig eksamination af 30 minutters varighed (inklusiv votering). Her behandles en
problemstilling, som den studerende har formuleret, og som er godkendt af eksaminator.
- Udarbejdes den skriftlige opgave af en gruppe (jf. modulbeskrivelse) øges sideantallet (to studerende: 20 normalsider;tre studerende 25 normalsider).
- Bedømmelse sker på grundlag af en samlet vurdering af opgaven og den studerendes mundtlige præstation ved eksaminationen.