Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Lokaliseringsplanlægning (Q1+Q2) ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk (eller dansk)
  • Niveau: Kandidatkursus.  
  • Semester/kvarter: 1. og 2. kvarter, efterår 2010.
  • Timer per uge: 4.  
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 26033

Formål

Lokaliseringsplanlægning beskæftiger sig med at finde en omkostningsminimerende placering af en eller flere nye faciliteter og en optimale tildeling af efterspørgelsen til udvalgte faciliteter. Lokaliseringsproblemer opstår i mange forskellige områder. I den offentlige sektor skal man f.eks. finde en gode placering af skoler eller brandstationer, og i den private sektor skal man især finde placeringer for fabrikker, lagere og omladningspunkter. Lokaliseringsplanlægning er endvidere en central del af strategisk logistisk planlægning, hvor firmaets produktions- og
distributionsnetværk skal modelleres og projekteres. Matematiske modeller for lokaliseringsplanlægning har også mange anvendelsesmuligheder som f.eks. valg af leverandøren, placering af koncentratoren og proxies i computernetværker, fysisk design af databaser, placering af bankkonti. Kurset forsøger at formidle viden om de vigtigste lokaliseringsmodeller og -metoder samt deres anvendelser.

Indhold

Indledning: overblik over lokaliseringsmodeller og anvendelser. Kontinuerte lokaliseringsmodeller: Weber problemet; multi-Weber problemet; 1-center problemet. Grafteoretiske lokaliseringsmodeller: p-median problemet; overdæknings og maximal overdæknings problemet; p-center problemet; Diskrete lokaliseringsmodeller: placering af faciliteter med ubegrænset kapacitet I -- formulering, anvendelser og forbindelse med overdækninger og pakninger; placering af faciliteter med ubegrænset kapacitet II -- supermodularitet og heuristikker; placering af faciliteter med ubegrænset kapacitet III -- Lagrange relaksationer, omkostningsallokering, dual opstigning; placering af faciliteter med ubegrænset kapacitet IV -- dual tilpasning og dual-baserede ``opdele-og-grænse'' metoder; placering af faciliteter med ubegrænset kapacitet V -- analyse af faste og variable omkostninger; pplacering af faciliteter med begrænset kapacitet I -- primale heuristikker; placering af faciliteter begrænset kapacitet II -- Lagrange relaksationer; placering af faciliteter med begrænset kapacitet III -- Benders' dekomponering; placering af faciliteter med begrænset kapaciteter IV -- kryds dekomponering; placering af faciliteter med begrænset kapacitet V -- spalte-generering og ``opdele-og-prisætte''-metoder; to-trindelte diskrete lokaliseringsmodeller; yderligere diskrete lokaliseringsmodeller.

Faglige forudsætninger

Matematisk programmering.

Underviser

Andreas Klose.

 

Undervisnings- og arbejdsform

2 x 2 timers forelæsninger pr. uge.

Engelsk.

 

Litteratur

Daskin MS (1995). Network and Discrete Location: Models, Algorithms, and Applications. Wiley.

Love RF, Morris JD, Wesolowsky GO (1988). Facilities Location: Models & Methods. North-Holland.

Noter.

Udbyder

Institut for Matematiske Fag.

 

Tilmelding til undervisning

På selvbetjening https://mit.au.dk fra den 1. til den 15.maj 2010.

Eftertilmeldinger: Kontakt Oddbjørg Wethelund, oddbjorg@imf.au.dk

 

Læringsmål

Ved slutningen af kursus skal den studerende kunne at

  • analysere en given lokaliseringsproblemstilling,
  • anvende og tilpasse teoretiske modeller til praktiske lokaliseringsproblemstillinger,
  • sammenligne og diskutere egnede løsningsmetoder for forskellige lokaliseringsproblemer,
  • løse store lokaliseringsmodeller.

Bedømmelse

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • 5 xxxxx

Eksamen omfatter to afleveringsopgaver, en efter hvert kvarter, og en mundlig prøve. Hver afleringsopgave har en arbejdsomfang af cirka 20 timer.
Den mundlig eksamen af 20 minutter er med en ekstern censor. Mundlig eksamen er uden forberedelsestid. Karakteren er efter den danske 7-trin karakterskala og baseret på den skriftlige afleveringsopgave og den mundlige eksamen.