[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagområdet almen medicin og klinisk socialmedicin skal give den lægestuderende færdigheder til at håndtere de uvisiterede helbredsproblemer, som patienter kontakter den praktiserende læge med. Den studerende skal kunne gennemføre en konsultation med teoretisk fundament i patientcentret medicin. I relation til kandidat uddannelsens kompetencemål bidrager almen medicin og klinisk socialmedicin specielt til:
Intellektuelle kompetencer:
- Anvende videnskabelig metode til at analysere og vurdere de metoder og principper, der danner grundlag for forebyggelse, udredning, diagnostik og behandling, herunder mulige hjælpeindsatser i andre sektorer som social-, arbejdsmarkeds- og uddannelsessektoren
- Kommunikere med patienter, pårørende, kolleger og andre samarbejdspartnere tværfagligt og tværsektorielt
Faglige kompetencer:
- Beskrive menneskers adfærd og reaktionsmønstre ved sygdom og behandling ud fra psykologiske, sociale og kulturelle forudsætninger
- Analysere årsager til sygdom, nedsat aktivitet og deltagelse
- Beskrive principperne for sundhedsfremme, sygdomsforebyggelse, tidlig sygdomsopsporing og rehabilitering
Praksiskompetencer:
- Diagnosticere, udrede og behandle patienter med både enkle og komplekse sygdomme.
- Praktisere sociallægeligt samarbejde med socialsektoren
- Kunne håndtere patient forløb uanset om der er tale om kurativ behandling herunder trøste og lindre samt kunne principperne for terminal pleje
Mål:
Den studerende skal efter kurset i almen medicin kunne
Diagnostik, visitation, behandling og rehabilitering
Patientcentreret medicin
Forebyggende, sundhedsfremmede og rehabiliterende arbejde
10 teoretiske dage på afdeling på almen medicin alternerende med 10 dage hos en praktiserende læge. Den teoretiske undervisning tager udgangspunkt i autentiske optagede patient konsultation, som de studerende medbringer og har forberedt et oplæg omkring. Herudover vil undervisningen tage udgangspunkt i casestories bl.a. 6 store forberedte casestories i emner som diabetes, ryg, hypertension KOL, funktionelle lidelser og forebyggende undersøgelser.
Intellektuelle kompetencer:
- Anvende videnskabelig metode til at analysere og vurdere de metoder og principper, der danner grundlag for forebyggelse, udredning, diagnostik og behandling, herunder mulige hjælpeindsatser i andre sektorer som social-, arbejdsmarkeds- og uddannelsessektoren
- Kommunikere med patienter, pårørende, kolleger og andre samarbejdspartnere tværfagligt og tværsektorielt
Praksiskompetencer:
- Diagnosticere, udrede og behandle patienter med både enkle og komplekse sygdomme.
- Praktisere sociallægeligt samarbejde med socialsektoren
- Kunne håndtere patient forløb uanset om der er tale om kurativ behandling herunder trøste og lindre samt kunne principperne for terminal pleje
Adjunkt Hans Chr Kjeldsen, Afdeling for Almen Medicin, Institut for Folkesundhed
Klinisk lektor Claus Vinther Nielsen, Afdeling for Klinisk Socialmedicin, Institut for Folkesundhed
Både almen medicin og klinisk socialmedicin foregår som problemorienteret undervisning med udgangspunkt i selvstudium af teori, cases, egne optagede konsultationer og kliniske problemstillinger. Undervisningen i almen medicin foregår i halvdelen af timerne i hold med 15-20, den anden halvdel opdeling i to mindre hold; i klinisk socialmedicin i hold med 15-20.
I forløbet vil der være caseorienteret samundervisning mellem almen og klinisk socialmedicin.
Lærebog i Almen Medicin, 2. udgave (Ivar Østergaard, John Sahl Andersen, Bo Christensen, Niels Damsbo, Klaus Witt, Munksgaard 2007 )
Klinisk Socialmedicin (Niels Michelsen, Britt Toftgaard Jensen, Claus Vinther Nielsen, Fadls Forlag 2004. Til undervisning udleveres indstik til bogen. På hjemmesiden er angivet en læsevejledning.
Attester i Supplerende materiale til undervisningen i klinisk socialmedicin som uddeles.
Anbefalet læsning: Kognitiv terapi i lægepraksis, Allmennmedisinen (Steinar Hunskår).
Godkendelse af det kliniske ophold er en betingelse for indstilling til eksamen.
Mundtlig eksamen, varighed 45 minutter. Baseret på både selvvalgt konsultationsoptagelse og stillet spørgsmål: Den studerende gennemgår en af sine egne, udvalgte, optagede konsultationer ved brug af analyseskema og med udgangspunkt i principperne for den patientcentrede konsultationsproces. Der eksamineres i den kliniske problemstilling baseret på, at den studerende har haft mulighed for før eksamen at opdatere sin teoretiske viden om den kliniske problemstilling som optagelsen omhandler. Derudover stilles spørgsmål i et tilfældigt udvalgt emne indenfor enten almen medicin eller klinisk socialmedicin. Hjælpemidler: Analyseskemaet. Grundlaget for bedømmelsen er den studerendes fremlæggelse og diskussion. Ekstern censur.