[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
At introducere de studerende til arbejds- og miljømedicinsk risikovurdering med inddragelse af fagets 4 hovedelementer: Toksikologi, undervisning i miljø generelt, undervisning i arbejdsmiljø, og sygdomme og gener relateret til miljø og arbejdsmedicinske eksponeringer. Endvidere er det formålet at de studerende trænes i videnskabelig rapporteringsmetode.
De studerende skal kunne:
Fagets indhold kan deles i fire hovedemner:
Toksikologien omhandler de toksikologiske mekanismer hvormed xenobiotika kan påvirke kroppens organer og funktion. Undervisningen omfatter både de vigtigste mutagene, teratogene og allergene effekter, karakteristiske dosis-respons sammenhænge samt ekstrapolation fra in vitro og in vivo eksperimentelle modeller til den humane situation.
Undervisning i miljø generelt omhandler baggrund og strategi for forebyggelse af miljøbetingede sygdomme og sundhedsfremmende foranstaltninger. Undervisningen omfatter indføring i forebyggelsesmuligheder indenfor infektionssygdomme, luftforurening, drikkevand, spildevand, levnedsmidler og affaldshåndtering. Desuden inddrages livsstilsfaktorer og forekomst af ulykker. Sundheds- og miljøforhold samt forebyggelsestiltag i udviklingslande behandles sideordnet.
Undervisning i Arbejdsmiljø omhandler risikovurdering med dertil hørende metoder til forebyggelse i arbejdsmiljøet. Hvor arbejdsmedicinen overvejende er orienteret mod en person og grupper af ansatte, er eksponering i arbejdsmiljøet arbejdspladsorienteret. Der fokuseres på udvalgte emner til eksemplificering af rationale bag grænseværdier og målestrategier.
I sygdomme og gener relateret til miljø og arbejdsmedicinske eksponeringer lægges hovedvægten på udredning af eksponering i relation til helbred og særligt at vurdere ætiologisk fraktion som grundlag for at vurdere sandsynligheden for kausalitet mellem påvirkninger og sygdom i enkelttilfælde. Der arbejdes derfor med udredning af historisk og aktuel eksponering ved anamnese, målinger og analogislutninger samt aktuel viden om arbejds- og miljørelaterede sygdomme. Det indgår også i undervisningen at forstå de basale principper for biologisk monitorering og helbredsovervågning samt de praktiske muligheder for at forhindre opståen eller progression af arbejds- og miljøbetinget sygdom.
Bestået 5. semester samt Epidemiologi og Biostatistik (6. semester).
Der er ca. 15 undervisere tilknyttet kurset. Undervisningsansvarlig: Lektor Vivi Schünssen, Institut for Folkesundhed, afdeling for Miljø- og Arbejdsmedicin
Gruppevejledning: 6 timer
Forelæsning: 2 timer
Holdtimer + workshop litteratursøgning: 6 timer (bibliotekstimer, tilbud)
De studerende udarbejder i grupper en skriftlig projektopgave. Det kan være et litteraturstudium, analyse, fortolkning og præsentation af eksisterende datasæt, udredning og stillingtagen til eksponeringsforhold på en arbejdsplads, eller mindre eksperimentelle eller epidemiologiske studier.
Danish.
Tænk på læseren, Svend Juul
Mundtlig individuel eksamination med ekstern censur. Prøvegrundlaget er den afleverede bacheloropgave. Alle sædvanlige hjælpemidler. Gradueret bedømmelse.