Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Medicin ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: 12. semester
  • Timer per uge: 7-8 timer per uge
  • Deltagerbegrænsning: Ja
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 23012

Formål

Formålet med faget medicin er at bibringe den lægestuderende viden om intern medicin herunder neurologi, færdigheder og holdninger, så de som kandidater kan varetage arbejdet ved en medicinsk afdeling som basislæge.

 

Mål: Den studerende skal kunne

  1. beskrive almindelige kroniske og akut livstruende medicinske tilstande
  2. anvende principperne for ABC, lede genoplivning, samt anvende flowcharts eller instrukser på en patient med tegn på akut livstruende sygdom for eksempel med symptomer i form af åndenød, smerter, svimmelhed, hjertebanken, sløret bevidsthed og bevidsthedstab
  3. etablere og opretholde en professionel kontakt med patienter
  4. optage sygehistorie, gennemføre en objektiv undersøgelse samt udføre simple kliniske tests og procedurer
  5. analysere og fortolke de anamnestiske oplysninger og testresultaterne, og derfra opstille et eller flere alternative diagnoseforslag for almindelige medicinske sygdomme
  6. opstille en plan for videre undersøgelser i udredningen og iværksætte en behandling
  7. systematisk journalføre relevante oplysninger og data
  8. kommunikere med patienter og evt. pårørende om fund, undersøgelsesprogram og resultater, samt betydningen af disse
  9. samarbejde og kommunikere om sundhedsfaglige, patientrelaterede, specifikke problemstillinger med kolleger og plejepersonale
  10. anvende pato-anatomisk, biokemisk, fysiologisk, genetisk, psykologisk viden på medicinske tilstande og problemstillinger
  11. identificere miljøfaktorers betydning for sygdom herunder erhvervsmæssige ekspositioner, ude- og indeklima, inklusive tobaksrøg
  12. beskrive principper for sundhedsfremme, forebyggelse og behandling af almindelige medicinske sygdomme, herunder principperne for palliativ behandling
  13. analysere etiske forhold i medicinske problemstillinger
  14. beskrive de almindelige medico-legale forhold ved medicinske sygdomme og dødsfald, herunder pligt til anmeldelse af bestemte sygdomme og forhold
  15. beskrive de væsentlige legale og sundhedsøkonomiske forhold i lægens arbejde, pligter og ansvar
  16. anvende principperne for god klinisk praksis og rationel farmakoterapi
  17. beskrive og formidle resultater fra sundhedsvidenskabelig forskning og litteratur, herunder betydningen af evidensbaseret medicin

Indhold

Gennemgang af de almindelige akutte og kroniske medicinske tilstande ved forelæsninger, samt holdbaseret og individuel gennemgang af aktuelle patientbaserede tilfælde.

Faglige forudsætninger

Godkendte kliniske kurser på 10. semester.

Underviser

Ronald Dahl, Lungemedicinsk afdeling, Århus Sygehus, rdahl@as.aaa.dk

Undervisnings- og arbejdsform

36 timers systematiske morgenforelæsninger

4 tværfaglige symposier hver a 3 timer

12 eksaminatoriske klinikker i neurologi med patientdeltagelse

36 eksaminatoriske medicinske klinikker med patientdeltagelse

De eksaminatoriske klinikker er holdundervisning baseret på en konkret og tilstedeværende patient. I timen inden holdtimen har en af de lægestuderende optaget sygehistorien og gennemført en almindelig objektiv undersøgelse. I holdtimen fremlægger den studerende sygehistorien og gennemgår fundene ved objektive undersøgelse. På basis heraf vejledes de studerende i, hvad der skal fremskaffes af yderligere anamnestiske forhold og gennemføres af biokemiske, billeddiagnostiske, funktions- og invasive undersøgelser for at komme frem til en korrekt diagnose forud for behandlingsforslag. De studerende skal under vejledning øve at tage en selvstændig og aktiv rolle i både fremlæggelse, vurdering og beslutning.

 

Litteratur

Pensum:

Basisbog i medicin og kirurgi. Torben V Schroeder et al. Munksgaard, Nyeste udgave.

Medicinsk Kompendium. Ove B. Schaffalitzky et al. Nyt Nordisk Forlag, Nyeste udgave.

Klinisk neurologi og neurokirurgi. O.B. Paulson et al. FADL, 2004.

Supplerende litteratur:

Harrisons principles of internal medicine. McGraw-Hill, 2005.

Kumar & Clark clinical medicine. P. Kumar & M. Clark (eds). Saunders, 2005.

Neurology and neurosurgery illustrated. K. W. Lindsay & I. Bone. Churchill

Livingstone, 2004.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i medicin

  • Skr. + Mdt., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Prøveform 

Eksamen i Medicin består af to karaktergivende prøver: En skriftlig og en mundtlig prøve, som skal beståes hver for sig, men begge i samme eksamenstermin for at faget er bestået. Hvis én af prøverne ikke beståes ved ordinær eksamen eller reeksamen i samme eksamenstermin, skal den studerende til begge prøver ved en senere eksamenstermin for at bestå faget.

- Skriftlig 5 timers eksamen med stillede spørgsmål, et hovedspørgsmål og 10 bispørgsmål. Ingen hjælpemidler. Ekstern censur.

- Mundtlig ca. 45 minutters klinisk eksamen med eksamination på basis af undersøgelse af en patient. Den studerende har 1 times forberedelse med patienten. Ingen hjælpemidler, dog kan eget stetoskop medbringes. Ekstern censur.