Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Brands, emotioner, fællesskaber og tegn modtager ikke flere tilmeldinger ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: kandidat  
  • Semester/kvarter: semester  
  • Timer per uge: Onsdag kl. 11-14 Lokale meddeles senere.
  • Deltagerbegrænsning: 35  
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 26729

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende:
- demonstrerer indsigt og forståelse om brandteori
- kan analysere brands som kommunikativ og emotionelt fænomen
- kan reflektere over, hvordan forskellige virkemidler skaber forskellige emotionelle effekter

 

Indhold

Kurset udbydes som 10 eller 20 ECTS  

På kurset får de studerende teoretisk og analytisk mulighed for at reflektere over de emotionelle effekter, som de kommer til udtryk i brands og branding. Målet er at forstå brandingprocessen som fællesskabsdannelse og som et udtryk for emotionel tiltrækning både mellem brand og individ, men også individer imellem; og dels som et kommunikativt fænomen. Desuden arbejder vi med analyse af brands ud fra eksempelvis en emotionel, semiotisk synsvinkel, hvor vi sætter fokus på den kommunikation, der udgår fra et brand og den måde brandet skaber sin forbrugergruppe.

 

Faglige forudsætninger

Underviser

Torkild Thellefsen

 

Undervisnings- og arbejdsform

Kombination af øvelser, seminarer, forelæsninger og oplæg.

 

dansk

 

Litteratur

Buhl, Claus (2006). Det lærende
brand.
Grant, John (2003) After image : mind-altering marketing. Profile Books.
Plessis, E, du. (2005): The Advertised mind. Kogan Page Limited. London
Thellefsen, Torkild (2009)
Thellefsen, Torkild, Bent Sørensen, Marcel Danesi & Christian Andersen (2007). A Semeiotic Note on Branding. Cybernetics and Human Knowing. Vol. 14, no. 4, pp. 59-69.
Thellefsen, Torkild & Bent Sørensen (2009). Seven short comments on branding and semeiotic. Semiotica vol. 174, p. 377-386.
Thellefsen, Torkild (2009) Fundamental Signs and Significance-effects : A Semeiotic Outline of Fundamental Signs, Significance-effects, Knowledge Profiling and Their Use in Knowledge Organization and Branding. (uddrag)

Zaltman, Gerald (2003). How customers think: essential insight into the mind of the marked.

 

 

 

Har de stud. mulighed for at samarb. med en ekstern partner

På de studerendes eget initiativ

 

Kan indgå i uddannelsen som:

MED:
Medie- og samfundsteori og medieæstetik
valgfag

INF linje a:
KFL og valgfag
INF linje b:
valgfag

DD linje a:
Specialiseringsfag og valgfag
DD linje b:
valgfag
Audiodesign:
valgfag

 cand. public: valgfag

ECTS-vægt

10 eller 20 ECTS

 

Studieordning og bedømmelse

Fagpakke: Digital æstetik og specifikke genrer

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i digital design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i digital design, audio design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab

  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur

Kandidatuddannelsen i journalistik - analytisk journalistik

  • ingen eksamen, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • ingen eksamen, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i journalistik - samfund, kultur og medier

  • ingen eksamen, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • ingen eksamen, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i media communication and cultural studies

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i medievidenskab

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur


Ifølge studieordningen