[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Kurset vil ud fra arbejde med filmeksempler give deltagerne både teoretisk og analytisk basis for at udforske et udvalg af film, der med så stor succes sætter uvirkelige og fantastiske verdener på biograflærreder og tv-skærme.
Kurset udbydes som 10 eller 20 ECTS
Vi vil blandt andet som afsæt diskutere forholdet mellem u-virkelige og virkelige, såkaldt realistiske filmuniverser. Film har altid manipuleret mere eller mindre fantastiske universer frem, og mulighederne er ikke blevet mindre med årene og computerudviklingen!
Fritz Lang lavede "Metropolis" i 1926, siden er andre science fiction- og eventyrfilm dukket op på lærredet. Pirater, aliens, super og spider men, hobbitter og Potter-drenge sælger billetter. -
Billeder er ikke nødvendigvis afhængige af, at det de viser, faktisk eksisterer; ting, figurer og hele verdener kan blot computergenereres. Eller, om det er blevet sagt: "Men billeder er også billeder-af-begreber, billeder-af-følelser. Billeder-af-ting-vi-ikke-ved-hvordan-ser-ud. Billeder af engle, djævle, af fremtidsvisioner, fortidskonstruktioner. Man kan tegne,male, digitalt fremstille eller manipulere billeder frem. Billeder af ting, der slet ikke eksisterer. Spøgelser, vampyrer, djævle, engle, over- og underverdener. Fantasifigurer, miljøer, hele verdener. Fiktionsuniverser med "indhold" af byer, landskaber, årstider - mennesker, og deres indbyrdes relationer, følelser, stemninger..." Måske er der mening i galskaben?
Hvad er der på spil i udtryk, formgivning og ideer i de film, vi stormer ind og ser? Hvad er det, de fantastiske filmbilleder kan? Det vil vi studere og forsøge at indkredse fascinationskraften i denne måde at bruge de levende billeder på.
En af de instruktører, der har udfordret filmmediets potentiale for fantastik, er Terry Gilliam, animatoren i Monty Python's Flying Circus. Han står bag film som Time Bandits, Brazil, The Fisher King, 12 Monkeys og senest The Imaginarium og Doctor Parnassus. Det er tanken at gøre en række af Gilliams films til hovedstammen i fagets eksempelmateriale.
Edvin Kau
Kombination af forelæsninger, oplæg, diskussioner.
Screeninger.
dansk
Artikler valgt til kompendium; evt. enkelte bøger.
nej
MED:
Medie- og samfundsteori og medieæstetik
Metodeteori og medieproduktionsanalyse
valgfag
Sidefag i film og tv: valgfag
10 eller 20 ECTS
I følge studieordningen