Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Kvantitativt Metodedesign (Operationalisering af kvantitativ dataindsamling). ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: bachelor projekt  
  • Semester/kvarter: semester  
  • Timer per uge: Fredag kl. 9-12. Computerrummet Adorno-bygningen
  • Deltagerbegrænsning: 25  
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 27495

Formål

Formål (læringsmål som indgår i vurderingen af prøvepræstationen):
Den studerende skal gennem undervisningen og arbejdet med eksamensprojektet opnå:
- Viden om indsamling af kvantitative data, herunder surveydesign, spørgsmålskonstruktion, rekruttering mv.
- Forståelse af begreber som reliabilitet, validitet, repræsentativitet og generaliserbarhed i relation til (design af) kvantitative undersøgelser, herunder evne til at vurdere kvaliteten af de indsamlede data.
- Erfaring med at operationalisere problemstillinger i et kvantitativt undersøgelsesdesign.

 

Indhold

Kursets omdrejningspunkt vil være arbejdet med at operationalisere undersøgelsesdesign og dataindsamling i tilknytning til et selvvalgt emne. Der er således mulighed for et ret frit emnevalg til eksamensprojekterne. Det valgte emne kan eksempelvis være af receptionsanalytisk eller mediesystemisk karakter.
Mens rammerne for emnevalg er ret brede, forventes projekterne i sagens natur at have et empirisk fokus frem for et mere teoretisk, idet de studerende skal applicere kursets problemstilling omkring undersøgelsesdesign og indsamling af kvantitativ empiri på det valgte emne. Ved gruppe-projekter vil det også være muligt at inddrage elementer af kvalitativ metode, om end projektets hovedvægt stadig forventes at ligge på det kvantitative.

Hvor de studerende i forløbet Kvantitativ Mediebrugsanalyse på 3. semester lærte at arbejde med præ-indsamlede data, vil de i det aktuelle kursusforløb opnå viden om og erfaring med indsamling af egne, kvantitative data.
Efter udarbejdelsen af undersøgelsesdesign og indsamlingen af empiri, skal de indsamlede data naturligvis anvendes analytisk i eksamensopgaverne, om end fokus i høj grad vil være på design og operationalisering samt de studerendes evne til at forholde sig til kvaliteten af de indsamlede data, og i lidt mindre grad på selve dataanalysen. Kursets sigte er således ikke en dybtgående indføring i (mere) avancerede analyseformer/databehandling. Derimod vil dette kursus i kvantitativt metodedesign være et godt udgangspunkt for senere at tage et opfølgende fag på Kandidat-uddannelsen i (mere avanceret) kvantitativ dataanalyse.

 

Faglige forudsætninger

Den studerende kan først tilmelde sig eksamen i bachelorprojektet, når samtlige prøver på grunduddannelsens 1. og 2. år er bestået.

 

Underviser

Hans-Peter Degn.

 

Undervisnings- og arbejdsform

Første halvdel af forløbet vil bestå af 4-5 undervisningsgange m. oplæg fra underviseren/gæsteundervisere. I tilknytning hertil vil gruppearbejde (evt. med opfølgende studenteroplæg) kunne indgå.
Anden halvdel af forløbet vil primært bestå af selvstændigt arbejde med det valgte eksamensprojekt (meget gerne gruppeopgaver), herunder arbejdet med undersøgelsesdesign og dataindsamling. Undervejs vil der være individuel (gruppevis) vejledning hos underviseren. Hen mod slutningen af forløbet vil der være afsat 2 undervisningsdage, hvor de studerende skal give gensidig feed-back på hinandens projekter.

 

 

dansk

 

Litteratur

Den enkelte studerende/gruppe skal i forbindelse med eksamensprojektet angive et pensum på mindst 1500 normalsider. I pensum indgår dels litteratur om kvantitativ metode, surveydesign, dataindsamling mv. (bl.a. præsenteret i undervisningen), dels litteratur tilknyttet det konkrete emne for det valgte eksamensprojekt.

 

Har de stud. mulighed for at samarb. med en ekstern partner

ja

 

Kan indgå i uddannelsen som:

Bachelorprojekt

 

ECTS-vægt

15

 

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i medievidenskab

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


I følge studieordningen