[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med kurset er at gøre den studerende i stand til at analysere en medietekst, forholde analysen til den omgivende mediematrix og anvende relevant teori og metode hertil.
Kursets arbejdsmetoder er en fortsættelse og udvidelse af allerede erhvervede kompetencer fra supplerings- eller grunduddannelsen; såvel receptionsanalyse som tekstanalyse kan indgå i eksamen og alle medieplatforme kan indgå.
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen lægges der vægt på at den studerende:
Demonstrerer evne til at fremskrive og diskutere en relevant problemstilling inden for genstandsfeltet.
Demonstrerer evne til at kombinere sociologisk viden og teori med tekst- og receptionsanalytisk metode.
Demonstrerer evne til at reflektere over æstetiske og formmæssige fremstillinger af mad i sammenhæng med eksponeringen af mad i forskellige medier.
Demonstrerer evne til selvstændigt at arbejde med fagfeltets centrale diskussioner.
Kurset udbydes som 10 eller 20 ECTS
Mad fylder mere og mere i medierne. Den italesættes og iscenesættes i diverse sammenhænge og har opnået et uomtvisteligt livsstilsfokus. Maden - såvel den fysisk konkrete mad som den medialiserede - anvendes som markør i en social distinktion, der kan inkludere og ekskludere: læser man Gastro eller madopskrifterne i Familie Journalen? Ser man Spise med Price eller Aftenshowets a-z tip til weber-grill-mad? Eller rummer man på bedste omnivore-vis begge dele?
På den ene side har den sociologiske litteratur længe ræsonneret at madvaner er blandt de trægeste at forandre, på den anden side skrives der i disse år meget om radikale forandringer i mad- og spisepraksisser, individualisering og familiemåltidets forfald.
Det kan dog ikke anfægtes at den medierede mad er steget betydeligt de senere år på såvel internettet, i aviser og magasiner og på tv - altså er der sket en ændring på det felt, men hvad betyder det, at der er mad alle steder og i alle afskygninger? Hvad bruger vi den medierede mad til? Lever vi anderledes i praksis?
BA medievidenskab
Stinne Gunder Strøm Olsen
Kurset vil bestå af en kombination af forelæsninger, gruppediskussioner og projektrelateret arbejde. I starten med hovedvægt på forelæsning og gruppediskussioner senere skal de studerende i grupper bestemme det fortsatte tematiske forløb indenfor kursets rammer. Denne del af kurset indbefatter, at grupperne varetager undervisningsgange ved at afdække temaerne ud fra deres egen litteratursøgning.
Der er mulighed for at anvende forskellige kendte metoder og teorier til eksamen.
Dansk
Kompendium udarbejdes senere
Bl.a.: Pierre Bourdieu, Alan Warde, Roberta Sassatelli, Nick Couldry, Michel Maffesoli, Karen Klitgaard Povlsen, Stig Hjarvard, Stinne Gunder Strøm Olsen, Friedrich Krotz
ja
MED:
Medie- og samfundsteori og medieæstetik
Mediesystem-analyse og kommunikationstilrettelæggelse
valgfag
Cand. public: valgfag
10 eller 20 ECTS
Ifølge studieordningen