[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter kurset skal den studerende kunne:
• forstå og anvende teorier om medialisering
• på baggrund af disse analysere konkrete cases inden for kultur, leg, spil og oplevelsesøkonomi og
• identificere og analysere sammenhænge og kredsløb mellem hverdagslivets praktikker og de medier, der understøtter og strukturerer disse.
Kurset udbydes som 10 eller 20 ECTS
Medier er blevet mobile, håndterbare og integrerede i en lang række sammenhænge. Især børn og unge tager disse lettilgængelige medier for givet og bruger dem i leg, i sociale relationer og netværksdannelse. Disse processer er blandt andet beskrevet ved hjælp af begrebet medialisering, der skal forstås som den 'proces, hvor samfundet i stigende grad underlægges eller bliver afhængigt af medierne og deres logik' (Hjarvard, 2008).
Medialiseringsprocesser breder sig over en lang række af hverdagslivets sfærer. Computerspillet flytter ud i byen, motionsløb trackes via gps og flere og flere deltager i geo-caching og pervasive games. Medieprodukter, merchandise og legetøj er uadskillelige. Nye teknologier og moderne kunstig intelligens flytter ind i organisationer, undervisningsinstitutioner og private hjem og udfordrer vores medieforståelse.
Faget vil fokusere på hvad det betyder, når medier ikke længere er så lette at afgrænse. Når medier kan være alt muligt og defineres af deres anvendelse og deres kontekstualisering, snarere end deres fysiske konstruktion. Teoretisk tages afsæt i genreteori, praksisteori, medialiseringsteori, teorier om leg og spil, kropsfænomenologi mm.
Stine Liv Johansen
Faget vil tage udgangspunkt i konkrete cases, og der vil inddrages relevante gæstelærere. Især vil eksempler vedrørende børn og unges mediebrug være i fokus. Ligeledes vil det være muligt for de studerende at indgå i samarbejde med relevante virksomheder. Faget vil være tilrettelagt med et indledende teoretisk forløb samt efterfølgende feltstudier, vejledning og opsamling.
dansk
Hjarvard, Stig (2008): En verden af medier. Medialiseringen af politik, sprog, religion og leg. Samfundslitteratur.
Ito et. al. (2010): Hanging Out, Messing around, Geeking Out. Kids Living and Learning with New Media. The MIT Press.
Jenkins, Henry (2006): Fans, bloggers and Gamers: Exploring participatory culture. New York University Press
Jessen, Carsten (2001): Børn, leg og computerspil, Odense Universitetsforlag.
Johansen, Stine Liv & Helle Karoff (2008): Playware. Medialiseringen af leg og fritidsliv. Paper præsenteret på SMIDs årsmøde. Upubl.
Merleau-Ponty, Maurice (2009): Kroppens fænomenologi. Det lille forlag.
Reckwitz, Andreas (2002): Toward a Theory of Social Practices. In: European Journal of Social Theory, Vol. 5, no. 2.
Sutton-Smith, Brian (1986): Toys as Culture. Gardner Press.
MED:
Medie- og samfundsteori og medieæstetik
Mediesystem-analyse og kommunikationstilrettelæggelse
valgfag
Cand. public: valgfag
10eller 20 ETCS
Ifølge studieordningen