Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Mediereception og kvantitativ mediebrugsanalyse MED Suppl. ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 23112

Formål

Studieordningen for Suppleringsfag i medievidenskab er under revision. Endelige udbud publiceres i kursuskataloget.  

Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

  • Viden om mediebrug, receptionsteori, metodeteori og forskningstraditioner knyttet til publikumsforskningen.
  • Viden om forbrugsmønstre ved forskellige medier og samspillet mellem disse.
  • Forståelse for metodiske problemstillinger der knytter sig til at gennemføre kvantitative publikumsanalyser.
  • Færdighed i brug af databaser over mediebrug.

Gennem arbejdet med den faglige substans skal de studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:

  • Kunne identificere og analysere medieforbrugsmønstre og sætte disse i forhold til en bredere social og kulturel sammenhæng.
  • Kunne planlægge og gennemføre kvantitative undersøgelser af mediebrug.
  • Kunne vurdere resultater af kvantitative undersøgelser.
  • Kunne identificere og analysere medieforbrugsmønstre.

 

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • evner at beskrive og vurdere sammenhængen mellem de enkelte medier og brugerne med udgangspunkt i kvantitative analyser.
  • demonstrerer færdighed i at gennemføre kvantitative mediebrugsanalyser.

Indhold

Formålet med disciplinen er at give de studerende viden om og forståelse af relationen mellem medier og publikum. Teoretisk introduceres til receptionsteorier og forskningstraditioner inden for publikumsforskningen i skæringspunktet mellem humaniora og samfundsvidenskab. Endvidere giver disciplinen de studerende færdighed i analysen af mønstre i relationen mellem medier og mediebrugere. Der fokuseres på kvantitative tilgange i form af introduktion til statistisk metode og til en række databaser over mediebrug.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som forelæsninger kombineret med diskussioner og deltageroplæg. Forløbet foregår som en vekselvirkning mellem teoretisk og metodisk introduktion og gennemgang af konkrete eksempler. De kvatitative brugsmønstre introduceres endvidere gennem korte introduktioner til indsamlingsmetoden bag og afbygningen af de forskellige baser samt øvelser i brugen af dem til analytiske formål.

Dansk

Litteratur

 

Alasuutari, Pertti (1995) "What is Cultural Studies" i Researching Culture: Qualitative Method and Cultural Studies . London: Sage.

Blumler, Jay, Katz, Elihu og Gureitch Michael (1974) "Utilization of Mass Communication by the Individual" i The Uses of Mass Communications. Sage.

Bruun, Hanne & Frandsen, Kirsten (2005) "Mediegenre, identifikation og reception" i Mediekultur nr. 38, 2005. Århus: SMID

Couldry, Nick (2006) "Culture and Citizenship". European Journal of Cultural Studies . 2006,

Grodal, Torben Kragh (2003) Filmoplevelse . Roskilde: Samfundslitteratur:

Hall, Stuart (1993 (1973)) "Encoding, decoding" i The Cultural Studies Reader, ed. Simon During. London: Routledge

Halkier, Bente 2001: Fokusgrupper. Roskilde: Samfundslitteratur.

Annette Hill (2005) Reality TV:  Factual Television and Television Audiences. Routledge

Hjarvard, Stig (1997) "Forholdet mellem kvantitative og kvalitative metoder i medieforskningen", Norsk medietidsskrift 2, 1997: 60-80.

Jensen, Klaus Bruhn & Rosengreen (1990) "Five Traditions in Search of the Audience" European Journal of Communication , vol. 5. 1990: 207-238

Kvale, Steinar (1998 (1994)): Interview: En Introduktion til det kvalitative forskningsinterview . København: Hans Reitzels Forlag.

Lazarsfeld, P.F. (1968 (1944)) The People's Choice. Colombia: Colombia University Press.

Lull, James (1980) "The Social Uses of Television" i Human Communication Research , vol. 6, no. 3 1980.

Schrøder, Kim et al. (2003), Researching Audiences. London: Routledge

Studieordning og bedømmelse


Suppleringsfaget i medievidenskab

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Prøven kan aflægges på to måder:
a) Hvis den studerende aktivt, regelmæssigt og tilfredsstillende (75% tilstedevær) har fulgt undervisningen samt afleveret mindre opgaver i forløbet, er prøven bestået ved undervisningsdeltagelse.

Prøveform : Undervisningsdeltagelse.
Censur og bedømmelse : Intern censur, bestået/ikke bestået
Vægtning : 10 ECTS-point.

b) Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden, skriftlig hjemmeopgave. Opgaven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen
problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Omfang er 15-20 sider for én studerende.

Prøveform : Bunden, skriftlig hjemmeopgave.
Varighed : 30 dage.
Censur og bedømmelse : Intern censur, bestået/ikke bestået.
Vægtning : 10 ECTS-point.