Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Mediesystemanalyse I ( efterår 2010 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 3. semester
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 23106

Formål

Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:
- Viden om de danske og udenlandske mediers og medieinstitutioners udvikling.
- Viden om lovgrundlag for forskellige medier.
- Analyse af hvordan love, reguleringer og økonomiske forhold influerer på mediesystemet
- Forståelse for organisatoriske forholds betydning for virksomheden.
- Færdighed i dokumentationsarbejde, dvs. selvstændigt at fremskaffe information om mediernes og medieinstitutionernes økonomi, jura, organisation og historie og i dokumentationen af, hvordan økonomiske forhold påvirker et specifikt medie og det samlede mediesystem.
- Færdighed i analyse af aktuelle mediesystemiske forholds historiske forudsætninger og baggrunde.

Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:
- Kunne vurdere og udnytte de forskellige mediers styrker og svagheder - både alene og som del af det samlede mediesystem - i forhold til en given kommunikationsopgave.
- Kunne anvende økonomiske data om mediernes virksomhed.
- Kunne identificere juridiske problemer, der opstår i forbindelse med specifikke medierelaterede aktiviteter.
- Kunne analysere og evaluere konkrete organisatoriske forhold i en given virksomhed.
- Kunne anlægge et historisk perspektiv på eksisterende og fremtidige medievirksomheder og disses aktiviteter.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:
- demonstrerer indsigt i en given institutions eller organisations kommunikative og organisatoriske forhold
- kan vurdere disse i et mediesystemisk perspektiv.

 

Indhold

Formålet med disciplinen er at give de studerende grundlæggende viden, forståelse og færdigheder i analyse af mediesystemer og deres udvikling. Der introduceres til lovgrundlag og økonomiske forhold af betydning for de enkelte medier og for det samlede mediesystem, og der inddrages organisationsteoretiske tilgange til analyse af den enkelte virksomhed.

Faglige forudsætninger

Den studerende kan først indstille sig til prøven i Mediesystemanalyse II, når prøven i Mediesystemanalyse I er bestået.
Den studerende kan først indstille sig til prøve i det Mediesystemanalytiske modul, når det Receptionsanalytiske modul er bestået.

Underviser

NN

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som forelæsninger kombineret diskussioner og deltageroplæg. Forløbet foregår som en vekselvirkning mellem teoretisk og metodisk introduktion samt øvelser og egne empiriske projekter i grupper under vejledning.

Dansk

Litteratur

 

  • Daniel C. Hallin & Paolo Mancini: "Comparing Media Systems", pp. 215-33 i Curran & Gurevitch (eds.): Mass Media and Society. London: Hodder Arnold, 2005.
  • Klaus Bruhn Jensen (red.): Dansk Mediehistorie 2 , pp. 283-299 + 337-38. København: Samleren, 1997
  • James Slevin: The Internet and Society . Cambridge: Polity Press, 2000, s. 27-53

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i medievidenskab

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Prøven kan aflægges på to måder:
a) undervisningsdeltagelse
b) uden tilknytning til undervisningen.

a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (75% tilstedevær samt udarbejdelse af arbejdsopgaver i forbindelse med forløbet) er prøven bestået ved denne dokumenterede deltagelse i undervisningen.

Prøveform : Undervisningsdeltagelse.
Censur og bedømmelse : Intern censur, bestået/ikke bestået.
Vægtning : 5 ECTS-point.

b) Foreligger der ikke undervisningsdeltagelse, skal der udarbejdes en bunden skriftlig hjemmeopgave. Omfang 10-15 sider.

Prøveform : Bunden skriftlig hjemmeopgave.
Varighed : 30 dage
Censur og bedømmelse : Intern censur, bestået/ikke bestået.
Vægtning : 5 ECTS-point.