Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Medietekstanalyse MED Suppl. ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 23113

Formål

Studieordningen for Suppleringsfag i medievidenskab er under revision. Endelige udbud publiceres i kursuskataloget.  

De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

  • Analyse af medieteksters kommunikative karakteristika og funktioner, med henblik på æstetiske virkemidler, tematik, genre, mediekulturelle og samfundsmæssige konteksters betydning for medieteksterne.
  • Færdighed i analyse af samspillet mellem form, indhold og mediekulturel kontekst i de trykte, auditive, audiovisuelle og interaktive medieformer både historisk og aktuelt.
  • Analyse af samspil mellem de forskellige medieformer.
  • Færdighed i anvendelsen af relevante analyseteorier med fokus på deres anvendelighed i forhold til konkrete medieformer, mediegenrer og medietekster.
  • Forståelse for og kendskab til metodiske og teoretiske problemstillinger inden for medietekstanalysen.

Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:

  • Kunne udføre medietekstanalyser.
  • Kunne reflektere over mediers karakteristika, udtryksformer og indhold på en analytisk opmærksom og udfoldet måde, samt analytisk forholde sig til medieformernes forskellige kulturelle kontekster.
  • Kunne forholde sig analytisk til de forskellige genrer og formater samt deres relation til de forskellige medieformer og kommunikative formål.
  • Kunne udvælge og anvende relevante analysemetodiske og -teoretiske strategier til et givet medietekstmateriale (f.eks. visuel, narrativ, auditiv, sproglig og/eller dramaturgisk analyse, genreanalyse, argumentation og retorik, receptionsæstetik og diskursanalyse), og relatere dette til mere overordnede mediekulturelle og teoretiske problemstillinger.
  • Kunne anvende medietekster til at arbejde problemorienteret i forhold til et aktuelt eller historisk tema.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • demonstrerer færdighed i metodisk reflekteret analyse af medieteksters
  • æstetiske, kulturelle og teknologiske karakter som kommunikation.
  • argumenterer for valget af analyseteoretisk og -metodisk tilgangsvinkel i forhold til et medietekstmateriale.
  • demonstrerer analytiske og analysemetodiske færdigheder i løsningen af den stillede opgave.

Indhold

Formålet med disciplinen er at give den studerende viden om, forståelse for og færdighed i analyse af de forskellige medieformers og medietekstgenrers kommunikative karakteristika, teoretisk-analytiske implikationer samt kulturelle kontekster. Forløbets tager udgangspunkt i de forskellige medieformer med fokus på udvalgte mediegenrer og -tekster. Disciplinen introducerer til forskellige analyseteoretiske og -metodiske tilgange til medietekstanalysen.

Faglige forudsætninger

Den studerende kan først indstille sig til prøven i mediesystemanalyse når medietekstanalyse er bestået.

Underviser

NN

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som forelæsninger kombineret med diskussioner og deltageroplæg. Forløbet foregår som en vekselvirkning mellem teoretisk og metodisk introduktion og gennemgang af konkrete eksempler.

Dansk

Litteratur

 

Vestergaard, Jakob (2007) "Hvad er et mediesystem og hvordan analyserer man det?" I Bruun, Hanne & Kirsten Frandsen (red.) TV-produktion - nye vilkår . København: Forlaget Samfundslitteratur

Hallin & Mancini (2005) Comparing media Systems. Three Models of Media and Politics

Moe, H. & Syvertsen T. (2007) "Media Institutions as a Research Field", in Nordicom Review , Jubilee issue: 149-167

Uddrag fra Media Trends 2006. (2006) Nordicom

Uddrag fra Det danske reklamemarked 2007 . Dansk Oplagskontrol 2008

Mediepolitisk aftale 2007-2010 http://www.kum.dk/sw75841.asp

Bekendtgørelse af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed LBK nr. 338 af 11/04/2007 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=12056

Dansk Mediehistorie , bind 3 (1997) København: Samleren, s. 118-131 + bind 4 (2003) Købehavn: Samfundslitteratur, s. 47-64

Studieordning og bedømmelse


Suppleringsfaget i medievidenskab

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Prøven er en skriftlig eksamen og har form af en bunden, skriftlige hjemmeopgave, omfang 12-15 sider. Før opgaven udleveres afleverer den studerende en synopsis på 3-5 sider. Denne skal indeholde en motiveret problemstilling, en afgrænsning af det valgte genstandsfelt samt argumentation for den teoretiske og metodiske forståelsesramme. Synopsis og pensumopgivelserne skal godkendes af faglæreren senest 4 uger før eksamen.

Prøveform : Bunden, skriftlige hjemmeopgave.
Varighed : 7 dage.
Censur og bedømmelse : Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning : 15 ECTS-point.