[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med kurset er, at de studerende:
- Demonstrerer reflekteret receptions- og modtagerforståelse
- Kan foretage målgruppeanalyser og -beskrivelser (demografiske, livsstilsbaserede, situationsbaserede, emotions- og motivbaserede m.fl)
- Kan evaluere kampagneplanlægning i det digitale kommunikationslandskab
- Kan vurdere mediernes tekst- og budskabsmæssige, distributionsmæssige og integrationsmæssige muligheder/begrænsninger
- Kan udvælge kriterier for vurdering af det idemæssige, budskabsmæssige og mediemæssige unikke i reklamen.
Kurset kan tages som 10 eller 20 ECTS.
Faget handler om moderne reklame og kommerciel kommunikation. Formålet er at styrke deltagernes målgruppeanalytiske og målgruppebeskrivende kompetencer samt at opøve evnen til systematisk at kunne vurdere et budskab, et medie eller en situation med flere forskellige målgruppers briller.
Der vil blive fokusere på de udfordringer og muligheder man som kommerciel kommunikationsafsender møder i det nye digitale og reklameskeptiske kommunikationslandskab.
Der vil ikke blive præsentere en samlet kampagneplanlægnings- og evalueringsmodel, som vi f.eks. kender den fra Sepstrup.
Ud fra en erhvervsmæssig vinkel er det kursets ambition at kvalificere deltagerne som strategiske plannere og projekt- og kampagneansvarlige på reklame- og mediebureauer.
Indfrielse af kursets faglige mål kræver:
- en særlig aktiv og selvstændig indsats
- lyst til dialog, input udefra, praktiske øvelser og studenteroplæg
- en vis interesse for dansk reklame- og kommunikationspraksis
- deltagelse i samtlige lektioner
Ronni Madsen
Chef for film og digitale medier, envision reklamebureau, Århus
Cand. mag. medievidenskab (2001)
Vekslende mellem traditionel forelæsning, studenteroplæg, selvstændigt projektarbejde, gæsteindlæg og diskussion.
Kurset vil bestå af 5 traditionelle undervisningsgange, 1 heldags workshop, 25-30 timers selvstændigt projektarbejde samt mødepligt ved 1-2 onsdagsforelæsninger.
Kursusdeltagerne skal være indstillet på at yde en særlig selvstændig indsats - især ifbm. projektarbejdet.
Dansk
Litteratur (foreløbig liste)
Christina Spurgeon: Advertising and New Media, Routledge 2008
Alan Cooper (red): How to plan advertising, Thomson 1997
Chip & Dan Heath: Made to stick, Random House 2007
Scott Donaton: Madison & Vine, Why the entertaiment and advertsing industries must converge to survive, McGraw-Hill 2005
Jørgen Stigel: Dansk TV-reklame og humor
Ronni Madsen: Branded Content, envisions forlag, 2009
Nedenstående tekster læses i uddrag for at skabe fælles teoretisk basis:
Preben Sepstrup: Tilrettelæggelse af information, 3. udgave Academica, 2006. (s. 19-54)
(Centrale kommunikationsdefinitioner, om det samfundsvidenskabelige og humanistiske paradigme, om tilhørende kommunikations- og modtageropfattelser)
Hanne Bruun, Hanne: Daytime Talk shows i Danmark, 2004 (13 sider)
(om udvikl. i dansk modtagerforskning + sociokognitiv receptionsteori)
Ragnar Waldahl: A Cognitive Perspective on Media effects in Cultural Cognition by Birgitta Höijer and Anita Werner, 1998, Nordicom (18 sider)
Ingunn Hagen: Creation of Socio-Cultural Meaning. Media Reception Research and Cognitive Psychology in Cultural Cognition by Höijer & Werner, 1998, Nordicom (14 sider)
Claus Buhl & D. G. Mick: A meaning-based model of advertising experiences, Copenhagen Buisness School Marketing Institute, 1993 (24 sider)
(om mening = funktion af text og livstemaer/projekter)
Dahl, Henrik: Sociologi og målgrupper. Nogle erfaringer med at operationaliserer Bourdieu in Mediekultur nr. 24, 1996 (15 sider)
Metodeteori og medieproduktionanalyse, Mediesystemanalyse og kommunikationstilrettelæggelse og valgfag
10 / 20
Ja
Iflg. studieordning