[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formål (læringsmål som indgår i vurderingen af prøvepræstationen):
Den studerende skal gennem undervisningen og arbejdet med eksamensprojektet opnå:
- Viden om udvælgelse og behandling af tekstanalytisk materiale i en historisk kontekst af kortere eller længere varighed
- Omfattende viden om udvalgte genrer, formater og forandringstendenser i international og dansk film- og tv-produktion
- Erfaring med at analysere film og tv-formater ud fra tematiske, genreanalytiske og/eller æstetiske vinkler.
I genreteorien diskuterer man blandt andet, hvordan genrer på den ene side er kendetegnet ved en række generiske træk og på den anden side er kendetegnet ved konstante udviklingstendenser. En sit-com eller et reality-show ser fx helt anderledes ud i 2010 end den gjorde i starten af 1990'erne, men vi kan stadig genkende programmerne som henholdsvis sit-com og reality-show. I dette kursus udvælger vi specifikke audiovisuelle genrer og sætter fokus på relationen mellem disses mere generiske træk, og så de forskellige måder genren er blevet anvendt og fortolket på i lyset af den aktuelle samfundsmæssige og kulturelle kontekst, de indgår i.
I starten af kurset diskuteres og udbygges de studerendes teoretiske og analytiske viden med blandt andet fokus på en række centrale genreteoretiske og analytiske tilgange, der alle eksemplificeres ud fra relevante cases: fx kunne Per Flys trilogi som en moderne genforhandling af det klassiske melodrama eller krimigenren som serielt fænomen analyseres. Der arbejdes med audiovisuelle tekster og genrer ud fra de studerendes egne projekter, og der vil være mulighed for at arbejde dybdegående med den tekstanalytiske metode inden for alle audiovisuelle medier.
Den studerende kan først tilmelde sig eksamen i bachelorprojektet, når samtlige prøver på grunduddannelsens 1. og 2. år er bestået.
Jens Amdi
Første halvdel af forløbet vil bestå af 4-5 undervisningsgange m. oplæg fra underviseren/gæsteundervisere. I tilknytning hertil vil gruppearbejde (evt. med opfølgende studenteroplæg) kunne indgå.
Anden halvdel af forløbet vil primært bestå af selvstændigt arbejde med det valgte eksamensprojekt (gerne gruppeopgaver), herunder arbejdet med teori og analyse. Undervejs vil der være individuel/gruppevis vejledning hos underviseren. Hen mod slutningen af forløbet vil der være afsat 2 undervisningsdage, hvor de studerende skal give gensidig feed-back på hinandens projekter.
dansk
Den enkelte studerende/gruppe skal i forbindelse med eksamensprojektet angive et pensum på mindst 1500 normalsider. I pensum indgår dels litteratur om genreteori, narrativ og æstetisk teori samt kulturteoretiske tekster, der kan anvendes i tematiseringen af de aktuelle tekster forbindelse til konkrete samfundsmæssige, historiske og/eller kulturelle kontekster, det kunne eksempelvis være globaliseringsteori eller teorier om cross-media fænomener.
Derudover forventes det at den studerende selvstændigt indhenter litteratur tilknyttet det konkrete emne for det valgte eksamensprojekt.
ja
Bachelorprojekt
15
I følge studieordningen