[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Kursets formål er analyse og evaluering af køretøjsdynamik af person- og lastvogne samt påhængskøretøjer. De studerende vil gennem et kravl-gå-løb forløb udlede og numerisk simulere bevægelsesligninger for egne køretøjsmodeller. Ved afsluting af kurset simuleringsmodellerne være i stand til at simulere ekstreme manøvre. Der introduceres fundamentale samt avancerede begreber indenfor køretøjsdynamik såsom understeer gradient, roll stiffness, invers dynamisk modellering mm. Endvidere vil kurset beskæftige sig med stabilitetskontrol via matematiske metoder for forståelse af dynamisk stabilitet og dennes anvendelse på køretøjer. Kendskab til elementær dynamik, ordinære differentialligninger samt numerisk integration og plot af resultater er en forudsætning for gennemførelse af kurset. Der kan anvendes egen programmering eller brug af matematiske simuleringsværktøjer til opgaver og projekter. Computersimuleringerne vil omhandle komfort, bremse- og retningsrespons tillige med stabilitetsanalyse.
.
Introduktion til ordinære differentialligninger og stabilitet
Dækmodellering I: Laterale kræfter i dæk-vej interfacet, oprettermoment
Lineær analyse i yaw-planet, Understeer Gradient, responstid, frekvensrespons
Roll steer, steering compliance
Dækmodellering II: Lag i opbygning af dækkræfter, Ikke-lineære laterale dækmodeller
Yaw-plan grænserespons
Invers modellering
Dækmodellering III: Longitudinale kræfter
Lige line bremsning
Dækmodellering IV: Kraftgenerering under kombineret opbremsning og svingning
Optimering
Stabilitetskontrol
Simulering af Køretøjsdynamik til analyse versus realtime for kører-in-the-loop simulering
Basis dynamik, ordinære differientialligninger, numeriske metoder
Ole Balling - IHA
10 hele dage med kombinerede forelæsninger (ca. 50%) og øvelser (ca. 50%)
Engelsk
Thomas D. Gillespie: Fundamentals of Vehicle Dynamics, SAE International, 1992.
Egne noter og eksempler
Mundtlig eksamen 7-trins skalaen