[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med denne disciplin er at gøre den studerende i stand til at bearbejde, systematisere og fortolke hjemtagne data samt reflektere over deres teoretiske og metodiske grundlag. Som en del heraf udfærdiges en rapport over udgravningsforløbet efter gældende normer.
Den studerende skal kunne demonstrere:
Foråret 2010 var uddannelsesgravningen (Feltarkæologi II) henlagt til herregården Nørre Vosborg i Vestjylland. I dette forløb gennemarbejdes de forskellige typer af hjemtagen udgravningsdokumentation til en egentlig beretning, som skal rumme al væsentligt information om den udførte undersøgelse. Beretningen vil fremover være kildegrundlag for udgravningen og indgå i museets arkiv. Dette sker i kombination med et undervisningsforløb i arkæologisk udgravningsmetode.
Desuden vil der være forelæsninger over metodiske og teoretiske aspekter ved den arkæologiske udgravningsproces
Forudsætter deltagelse i feltarkæologi II
Jan Kock, Mette Svart Kristiansen
Projekt med tilknyttet vejledning kombineret med forelæsninger
Gräslund, B.: Arkeologisk datering , Lund 1996.
Hill, J.N. & R.K. Evans: A model for classification and typology (red. D.L. Clarke), Models in Archaeology , London 1972, s. 231-273.
Larsson, S.: Stadens dolda kulturskikt. Lundaarkeologins förutsättningar och förståelseshorisonter uttryckt genom praxis för källmaterialsproduktion 1890-1990 . Lund 2000, s. 97-134.
Prøven er: individuel, bunden, skriftlig prøve under tilsyn med hjælpemidler og mulighed for brug af PC. 4 timer.
Nærmere bestemmelser: Den skriftlige opgave kan aflægges under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende undervisningsdeltagelse. Ved aktiv forstås, at man deltager i de med undervisningen forbundne aktiviteter. Med regelmæssig forstås deltagelse i mindst 75% af de udbudte timer jævnt fordelt. Med tilfredsstillende forstås, at man har opnået det for beståelse af eksamen nødvendige niveau.