Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Studium Generale ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: 3. semester
  • Timer per uge: 5 timer. For en oversigt over undervisningsudbud, kopier og indsæt nedenstående link i din browser: http://aal.au.dk/midald/uddannelse/undervis/laeseplan/  
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 22215

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:

  • demonstrerer indsigt i og evne til at behandle centrale videnskabsteoretiske problemstillinger i forhold til faget.
  • demonstrerer problem- og metodebevidsthed og -forståelse i sin fremstilling af emnet.

Indhold

Forløbet skal give den studerende kendskab til fælleshumanistiske og samfundsvidenskabelige problemstillinger og diskussioner, herunder videnskabelig metode, akademisk virksomhed og universitetets historiske og aktuelle status som lærdoms- videnskabs- og kulturinstitution. Disciplinen vil endvidere indføre den studerende i almene videnskabsfilosofiske og idéhistoriske problemstillinger.

Disciplinen afvikles i fællesskab for fagene Antropologi, Forhistorisk Arkæologi, Klassisk Arkæologi, Middelalder- og Renæssancearkæologi samt Lingvistik. Disciplinen udgør to dele. Den første 2/3 af forløbet beskæftiger sig med de mere generelle fælleshumanistiske og samfundsvidenskabelige problemstillinger, medens den resterende 1/3 mere fagspecifikt lægger vægt på behandlingen af videnskabsteoretiske positioner og problemstillinger, der knytter sig specifik til middelalder- og renæssancearkæologiens rolle og udvikling.

Faglige forudsætninger

Underviser

Ole Høiris (fællesdel) 

Fagspecifikdel: d. 18.11 Mads Holst, d. 25.11 Troels Myrup, d. 2.12 Hans Krongaard Kristensen, Troels Myrup, Mads Holst d. 9.12 Mads Holst, Vinnie Nørgaard, Else Roesdahl

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres for første dels vedkommende som forelæsninger på storhold, medens anden - fagspecifikke - del afvikles på mindre hold, hhv. antropologi, arkæologi og lingvistik. I holdundervisningen lægges der vægt på arbejdsformer, der omfatter diskussion og mundtlige bidrag fra de studerende.

Litteratur

Vejledende litteratur:

Olaf Pedersen, Studium Generale. De europæiske universiteters tilblivelse , kap. 5 "Fra skole til Studium Generale" (s. 123 -153).

W.von Humboldt, "Ueber die innere und äussere Organisation der höheren wissenschaftlichen Anstalten in Berlin", i Werke in fuenf Baenden Bd IV, (s.255-266).

Karen Sonne Jacobsen, "Det ny humaniora. Om universitets opgaver i samfundet med humaniora som eksempel", i Maskell og Siggaard Jensen (red.), Universiteter for fremtiden - universiteterne og videnssamfundet , Rektorkollegiet, 2001, s.31-50.

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i middelalder- og renæssancearkæologi

  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Individuel, fri skriftlig hjemmeopgave, maks. 10 sider

Nærmere bestemmelser: Den skriftlige hjemmeopgave kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således, at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.