[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:
Forløbet skal give den studerende kendskab til fælleshumanistiske og samfundsvidenskabelige problemstillinger og diskussioner, herunder videnskabelig metode, akademisk virksomhed og universitetets historiske og aktuelle status som lærdoms- videnskabs- og kulturinstitution. Disciplinen vil endvidere indføre den studerende i almene videnskabsfilosofiske og idéhistoriske problemstillinger.
Disciplinen afvikles i fællesskab for fagene Antropologi, Forhistorisk Arkæologi, Klassisk Arkæologi, Middelalder- og Renæssancearkæologi samt Lingvistik. Disciplinen udgør to dele. Den første 2/3 af forløbet beskæftiger sig med de mere generelle fælleshumanistiske og samfundsvidenskabelige problemstillinger, medens den resterende 1/3 mere fagspecifikt lægger vægt på behandlingen af videnskabsteoretiske positioner og problemstillinger, der knytter sig specifik til middelalder- og renæssancearkæologiens rolle og udvikling.
Ole Høiris (fællesdel)
Fagspecifikdel: d. 18.11 Mads Holst, d. 25.11 Troels Myrup, d. 2.12 Hans Krongaard Kristensen, Troels Myrup, Mads Holst d. 9.12 Mads Holst, Vinnie Nørgaard, Else Roesdahl
Undervisningen gennemføres for første dels vedkommende som forelæsninger på storhold, medens anden - fagspecifikke - del afvikles på mindre hold, hhv. antropologi, arkæologi og lingvistik. I holdundervisningen lægges der vægt på arbejdsformer, der omfatter diskussion og mundtlige bidrag fra de studerende.
Vejledende litteratur:
Olaf Pedersen, Studium Generale. De europæiske universiteters tilblivelse , kap. 5 "Fra skole til Studium Generale" (s. 123 -153).
W.von Humboldt, "Ueber die innere und äussere Organisation der höheren wissenschaftlichen Anstalten in Berlin", i Werke in fuenf Baenden Bd IV, (s.255-266).
Karen Sonne Jacobsen, "Det ny humaniora. Om universitets opgaver i samfundet med humaniora som eksempel", i Maskell og Siggaard Jensen (red.), Universiteter for fremtiden - universiteterne og videnssamfundet , Rektorkollegiet, 2001, s.31-50.
Individuel, fri skriftlig hjemmeopgave, maks. 10 sider
Nærmere bestemmelser: Den skriftlige hjemmeopgave kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således, at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.