Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Funktion og vedligeholdelse af eukaryote genomer og transskriptomer - Honours (Q1) ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk (eller dansk)
  • Niveau: Kandidatkursus
  • Semester/kvarter: 1. kvarter
  • Timer per uge: 8 (Se Undervisnings- og arbejdsform)
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 25203

Formål

Kurset har bl.a. til formål at give deltagerne indsigt i funktionalitet af det eukaryote genom samt årsager til genomisk instabilitet og de cellulære mekanismer som modvirker dette. Desuden vil deltagerne få en detaljeret indsigt i den eukaryote transskriptionsprocess samt hvilken rolle mRNA/RNA spiller i kontrollen af cellens genekspression på alle niveauer.

Obligatorisk program

Hele kurset. Aflevering af en 10-siders afløsningsopgave til analyse og kritik af en videnskabelig originalartikel.

Indhold

Genomisk instabilitet og årsagerne til dette vil blive introduceret. Således vil bl.a. exogene såvel som endogene DNA skader og telomer forkortelse blive diskuteret. Forskellige mekanismer, herunder transskriptionskoblede DNA reparationsmekanismer, som er med til at forebygge genomisk instabilitet, vil blive gennemgået. Kurset vil endvidere omfatte en gennemgang af transskriptionsprocessen fra initiering til terminering samt en diskussion af transskriptionel regulering i udvikling og diffentiering af den eukaryote celle. Endelig vil der indgå en beskrivelse af et RNAs mulige cellulære skæbner samt dets rolle i reguleringen af genekspression i eukaryote celler; herunder koblingen mellem mRNA processering og transskription samt regulering v.h.a. ikke-kodende RNA. Den nyeste litteratur inden for felterne vil således blive gennemgået.

Faglige forudsætninger

Gennemført bacheloruddannelse (inkl. Videregående biokemi og Videregående molekylærbiologi)

Underviser

Ansvarlig lærer
Navn: Bjarne J. Bonven
Universitetsadresse: Molekylærbiologisk Institut, C.F.Møllers Allé, bygn. 1130, rum 407, 8000 Århus C
Telefon: 8942 2678
E-mail: bjb@mb.au.dk

Øvrige lærere
Tinna V. Stevnsner, Torben Heick Jensen samt gæster

Undervisnings- og arbejdsform

14x2 forelæsninger og studenteroplæg
14x2 teoretiske øvelser/workshop

Litteratur

Ca. 500 siders videnskabelig litteratur i form af reviews og originalt arbejde inden for området.

Kursushjemmeside

Der henvises til Aarhus Universitets e-læringssider: http://www.aula.au.dk/

Eksamensterminer

Eksamen: Efter 1. kvarter
Reeksamen: Efter aftale med faglærer

Udbyder

Molekylærbiologisk Institut

Indgår i følgende studieordninger

Tilvalgsfag: Molekylærbiologi

Særligt om dette kursus

Afholdes første gang i efteråret 2010

Læringsmål

Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: 

  • forklare hvad der forstås ved genomisk instabilitet
  • beskrive telomerer og deres mulige strukturer og funktion samt potentielle rolle i genomisk instabilitet
  • beskrive princippet bag de mest velkendte DNA reparationsmekanismer
  • beskrive de forskellige trin i eukaryot transskription og mRNA-biogenese samt redegøre for deres strukturelle og funktionelle kobling
  • redegøre for mekanismer bag basal og avanceret regulering af transskription
  • redegøre for biologiske koncepter i reguleringen af funktion og kvalitetskontrol af det eukaryote genom og transskriptom
  • forklare samspillet mellem mRNA og protein i dannelsen af mRNP-partikler
  • diskutere læste videnskabelige oversigtsartiker og perspektivere deres indhold i forhold til det kendte stof
  • analysere, diskutere og konkludere på grundlag af originale videnskabelige data
  • diskutere og kritisere forelagte videnskabelige data
  • analysere og kritisere originale videnskabelige artikeler og sammenfatte dette i en skriftlig engelsk-sproget rapport.

Bedømmelse

  • 2 timers skriftlig eksamen, med alle hjælpemidler herunder PC som opslagsværk, indeholdende spørgsmål baseret på en læst originalartikel inden for området - vægter 2/3 i den samlede karakter
  • Artiklen udleveres to døgn før eksamen
  • Eksamensspørgsmålene kendes ikke under artikellæsningen
  • 7-trinsskala
  • Eksternbedømmelse
  • Den skriftlige afløsningsopgave for honoursstuderende bedømmes efter 7-trinsskalaen med intern censur - vægter 1/3 i den samlede karakter