Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Institutioner, magt og samlinger SUP, MUSEO ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: SUP - 1. semester
  • Semester/kvarter: Efterår 2010
  • Timer per uge: 3-4 plus 3-dages ekskursion til København og museumsbesøg i Region Midtjylland.
  • Deltagerbegrænsning: 25
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 26764

Formål

Modulet Institutioner, magt og samlinger skal give den studerende følgende viden, færdigheder og kompetencer:

Viden:
• Grundlæggende viden om museologiens institutioner og deres teknologiske og historiske forudsætninger, med særlig vægt på museerne og deres samlinger, her under den cybermuseologiske udvikling
• Forståelse for kulturarvsinstitutionerne i et institutionelt, teknologisk, lovmæssigt, forvaltningsmæssigt og organisationsanalytisk perspektiv
• Grundlæggende kendskab til museologiens begrebsapparat og de vigtigste museologiske teorier
• Indblik i forskellige fags møde i museologien
• Forståelse for sociale, økonomiske og politiske forholds indflydelse på det museologiske felt

Færdigheder:
• Oparbejdelse og beherskelse af grundlæggende teorier til vurdering af museologiske problemstillinger
• Tilegnelse og forståelse for museologiens begrebapparat samt indsigt i den dertilhørende teoretiske og historiske forståelsesramme
• Kritisk bevidsthed om museologiens institutioners indbyggede ideologier, lovgivning og socialiserende magt

Kompetencer
• Evnen til at indgå i et forpligtende tværfagligt samarbejde
• Evnen til at arbejde med afgrænsningen og løsningen af museologiske problemstillinger, herunder selvstændig problemformulering, skriftlig fremstilling og argumentation
• Evnen til at deltage i en dialog om museologiske problemstillinger
• Evnen til selvstændig litteratursøgning og kildekritisk udvælgelse af relevant litteratur

 

 

Indhold

Undervisningen skal gøre den studerende fortrolig med dansk og international museologisk institutionshistorie, med særlig vægt på museumsbegrebet, på samlingernes opståen, indhold og genealogi, med museernes og tilsvarende museale institutioners historiske forankring og teknologiske udvikling, deres samfundsmæssige kontekst og forpligtelser, og med museologisk teori og begrebsapparat. Undervisningen vil være bygget op om tre blokke: Den første blok omhandler national og global museumshistorie, der afsluttes med en en 3-dages ekskursion til København. Den anden blok vil fokusere på praktisk museumsforvaltning, som demonstreres ved besøg på lokale og regionale kulturarvsinstitutioner, mens blok 3 vil give den studerende et grundlæggende indblik i museologien og dens terminologi.

Faglige forudsætninger

1½ grundfagsstudier

Underviser

Ane Hejlskov Larsen (fagansvarlig) og ekstern lektor, ph.d. i antropologi Helle Jørgensen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisning består af 3-dages ekskursion til København, museumsbesøg i Jylland, forelæsninger, studenteroplæg, øvelser og diskussioner.

Tidspunkt

Onsdag kl. 11-14

Dansk

Litteratur

Kompendium med bl.a. uddrag fra Museum Origins: Readings in Early Museum History and Philosophy fra 2008 af Hugh H Genoways (ed.) og Museums and the Shaping of Knowledge fra 1992 af E. Hooper-Greenhill..

Lokale

Bygn. 1584, lok. 118

Studieordning og bedømmelse


Bachelortilvalget i museologiske studier

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Ifølge studieordning