Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Analyse og fortolkning KA, MUS ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Efterår 2010
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 23557

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvor høj grad den studerende

  • har kendskab til fagdisciplinens udvikling og aktuelle problemstillinger,
  • demonstrerer videregående færdighed i værkanalyse og -fortolkning,
  • viser evne til at redegøre for og reflektere over anvendte teoretiske synsvinkler og metodiske tilgange, samt
  • demonstrerer videregående færdighed i såvel mundtlig som skriftlig formidling

Indhold

Disciplinen har til formål at videreudvikle den studerendes færdigheder i analyse og fortolkning af musik inden for en af studienævnet godkendt emneramme af tematisk art. Med afsæt i udvalgt analytisk litteratur arbejdes med en række konkrete værkanalyser og -læsninger, der rummer et kontekstualiserende perspektiv, fx i relation til lytter-/percipientposition. Samtidig reflekteres eksplicit over analyse og fortolkning som fagdisciplin herunder implikationerne i skiftende metodologiske tilgange. Disciplinen tematiserer primært musik i klingende form, med inddragelse af multimediale værktyper, hvori musik udgør en væsentlig parameter.

Dette udbud kan tages som musikvidenskabeligt emne 1

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Steen Kaargard Nielsen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen har typisk karakter af holdundervisning, hvor indslag af forelæsning veksler med mundtlige og skriftlige studenteroplæg samt plenumdiskussioner af pensumtekster og værker.

Tidspunkt

Onsdag 14-17

Dansk

Litteratur

Joseph Kerman: 'How We Got into Analysis, and How to Get out', Critical Inquiry, årg. 7, nr. 2, 1980

Susan McClary & Robert Walser: 'Start Making Sense! Musicology Wrestles with Rock, On Record. Rock, Pop, and the Written Word, red. Simon Frith & Andrew Goodwin, Routledge 1990

Kofi Agawu: 'Analyzing Music under the New Musicological Regime', The Journal of Musicology, årg. 15, nr. 3, 1997]

Jim Samson: 'Analysis in Context', Rethinking Music, red. Nicholas Cook & Mark Everist, Oxford University Press 1999

David Horn: 'Some Thoughts on the Work in Popular Music', The Musical Work: Reality or Invention?, red. Michael Talbot, Liverpool Univ. Press 2000

Albin J. Zak III: ‘Sound as form', The Poetics of Rock. Cutting Tracks, Making Records, University of California Press 2001

Ken McLeod: 'Bohemian Rhapsodies: Operatic Influences on Rock Music', Popular Music, årg. 20, nr. 2, 2001

Mike Daley: 'Patti Smith's 'Gloria': Intertextual Play in a Rock Vocal Performance', Popular Music, årg. 16, nr. 3, 1997

Susan McClary: 'This Is Not a Story My People Tell: Musical Time And Space According to Laurie Anderson', Feminine Endings, University of Minnesota Press 1991

Tim Wall: ‘Meaning' & ‘Representation', Studying Popular Music Culture, Arnold 2003

Philip Auslander: 'Performance Analysis and Popular Music: A Manifesto', Contemporary Theatre Review, årg. 14, nr. 1, 2004

Simon Frith: kapitlerne ‘Songs as Texts', ‘The Voice' & ‘Performance', Performing Rites, Harvard University Press 1996

Steen Kaargaard Nielsen: ‘Wife Murder as Child's Game - analytical reflections on Eminem's performative self-dramatization', Danish Yearbook of Musicology 2006

Serge Lacasse: 'Intertextuality and Hypertextuality in Recorded Popular Music', The Musical Work: Reality or Invention?, red. Michael Talbot, Liverpool University Press 2000

Dai Griffiths: 'Cover versions and the sound of identity in motion', Popular MusicStudies, red. David Hesmondhalgh & Keith Negus, Arnold 2002

Steve Bailey: ‘Faithful or foolish: The emergence of the "ironic cover album" and rock culture', Popular Music and Society, årg. 26, nr. 2, 2003

Lokale

Aud. B (lok. 226)

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i musikvidenskab

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i musikvidenskab

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Ifølge studieordning