Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Musik som kulturel praksis BA og SUP, MUS ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor 3. semester og suppleringsfag 1. semester
  • Semester/kvarter: Efterår 2010
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: 40
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 22692

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvor høj grad den studerende

  • forstår og kan redegøre for den anvendte faglitteratur.
  • demonstrerer anvendelse af de i undervisningen behandlede teoretiske og analytiske tematiseringer af musik som social og kulturel praksis.
  • evner at angribe en konkret problemstilling an på en metodisk reflekteret måde og udvælge de relevante teoretiske og analytiske værktøjer

Indhold

Kulturliniemodul: Hvis du tilmelder dig blot en disciplin fra kulturlinien, kan du ikke tilmelde dig discipliner på praktisk-teoretisk modul II: Klaver 2, sang & sangpædagogik, korledelse og arrangement med indstudering.

Formålet med disciplinen er at give den studerende teoretisk forståelse af og metodiske redskaber til analyse af musik som nutidig social og kulturel praksis i såvel produktions- som brugssammenhænge, herunder tematisering af betydningen af dens fonografiske fremtræden samt dens optræden i multimediale kontekster.

Dette udbud kan tages som musikvidenskabeligt emne 1

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Steen K. Nielsen og Mads Krogh

Undervisnings- og arbejdsform

I den holdbaserede undervisning indgår mundtlige gruppeoplæg.

Tidspunkt

tirsdag 9-12

Dansk

Litteratur

Small, C. (1998): "Prelude". Musicking, Wesleyan University Press: 1-18.
Williams, R. (1976): "Culture". Keywords. Fontana/Croom Helm: 76-82.Sterne, J. (1997): "Sounds like the Mall of America". Ethnomusicology 41, 1: 22-50.
Forman, M. (2000): "'Represent': race space and place in rap music". Popular Music: 19/1: 65-90.

Lokale

Aud. A (lok. 126)

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i musikvidenskab

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Bachelortilvalget i musikkultur

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Grundfaget i digitalt design

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Grundfaget i digitalt design - IT, æstetik og interaktion

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Grundfaget i musikvidenskab

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelsen i musikvidenskab

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Suppleringsfaget i musikkultur

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Ifølge studieordning for suppleringsfagsuddannelsen i Musikvidenskab