Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Litteraturfagenes didaktik ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: MA - tekstarbejde, kerneområder (B-fag)
  • Semester/kvarter: 1 semester
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 23802

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der bliver lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:

  • dokumenterer kendskab til centrale temaer inden for det pågældende emne
  • viser analytiske færdigheder
  • anlægger en metodisk og kritisk tilgang
  • demonstrerer teoretisk indsigt
  • kan forholde sig perspektiverende til de relevante tekster, teorier og positioner inden for det pågældende faglige område
  • viser fortrolighed i anvendelse af relevant fagterminologi

Indhold

Faget udbydes i samarbejde mellem Nordisk Institut, Institut for Sprog, Litteratur og Kultur og Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, og undervisningen varetages af undervisere fra alle tre institutter. Faget er henvendt til dig, som overvejer at blive gymnasielærer. Faget består af tre elementer. En generel del, der vil introducere til og diskutere almene pædagogiske og didaktiske problemstillinger i forhold til at undervise i gymnasiet. En mere specifik del, der er rettet mod litteraturpædagogik og litteraturdidaktik: Hvorfor og hvordan undervise i litteratur? Og endelig en praktisk del med en observationsperiode på et gymnasium.

Kort sagt: På dette fag træner du generelt dine didaktiske, pædagogiske og formidlingsmæssige kvalifikationer og kompetencer og profilerer dig samtidig mod undervisning i gymnasiet - særligt i fag, hvor litteratur spiller en væsentlig rolle, dvs. fag som dansk, tysk, engelsk, fransk mm.

Faglige forudsætninger

Adgangskravet til optagelse på kandidatuddannelsen i Nordisk Sprog og Litteratur er en bestået bacheloruddannelse efter stk. 2-6:

Stk. 2. Adgangskravet til kandidatuddannelsens A-linje er 1) en bestået bacheloruddannelse med Nordisk Sprog og Litteratur som centralt fag, 2) en bestået bacheloruddannelse med centralt fag i et andet fag og 1. del (45 ECTS-point) af et sidefag i Nordisk Sprog og Litteratur eller en suppleringsuddannelse, som enten er udbudt under Studienævnet for Nordisk eller som Institut for Nordisk deltager i, 3) en bestået bacheloruddannelse med centralt fag i Litteraturhistorie, Lingvistik eller Medievidenskab.

stk. 3: Adgangskravet til kandidatuddannelsens B-linje er en bestået bacheloruddannelse med Nordisk Sprog og Litteratur som centralt fag og 1. del af et sidefag (45 ECTS) i et andet fag inden for gymnasiets fagrække, hvor 1. og 2. del af sidefaget tilsammen vægter 105 ECTS eller 120 ECTS.

stk. 4: Adgangskravet til kandidatuddannelsens C-linje er en bestået bacheloruddannelse med centralt fag i et andet fag inden for gymnasiets fagrække og 1. del (45 ECTS) af et sidefag i med Nordisk Sprog og Litteratur.

stk. 5: Adgangskravet til kandidatuddannelsens D-linje er en bestået bacheloruddannelse med Nordisk Sprog og Litteratur som centralt fag og 1. del af et sidefag (45 ECTS) i et andet fag inden for gymnasiets fagrække, hvor 1. og 2. del af sidefaget tilsammen vægter 90 eller 120 ECTS.

Stk. 6. Det forventes, at den studerende har læsefærdighed på skandinaviske sprog, engelsk og mindst ét andet fremmedsprog.

Underviser

Stefan Kjerkegaard (NI), Steen Bille Jørgensen (SLK), Gitte Ingerslev og Helle Rørbech (DPU)

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som holdundervisning i en vekselvirkning mellem teoretisk og metodisk introduktion og praktiske analyser samt studenteroplæg.

Dansk

Litteratur

Anbefalet litteratur :

  • Erik Damberg, Jens Dolin og Gitte Holten Ingerslev (red.): Gymnasiepædagogik. En grundbog . Hans Reitzels Forlag 2006
  • Magnus Persson: Varför läse litteratur? Om litteraturundervisningen efter den kulturella vändingen , Studentlitteratur, 2007
  • Peter J Rabinowitz & Michael W. Schmidt: Authorizing Readers. Resistance and Respect in the Teaching of Literature , 1998

Anden relevant litteratur:

  • Elisabeth Katharina Paefgen,: Einführung in die Literaturdidaktik , Metzler, 2006
  • Judith Langer: Envisioning Literature: Literary Understanding and Literature Instruction , New York, 1995
  • Tzvetan Todorov: „What is Literature For?" in New Literary History , 38:1, Winter 2007
  • Peter Kaspersen: Forfattere i gymnasiet http://www.bs.dk/publikationer/andre/forfattere/index.htm

Bemærkninger

Ovennævnte gælder for 2009-studieordningen. Hvis du følger en anden studieordning, henvises til denne: http://www.humaniora.au.dk/uddannelse/studieordn/kandidat

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i nordisk sprog og litteratur

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur