[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende
Sanselighed og hellighed - Sansernes kulturhistorie i vikingetid og middelalder er et tværdisciplinært kursusforløb med forelæsninger af en række talere fra forskellige discipliner på HUM og TEO.
Sanselighed og hellighed er intimt forbundne størrelser, hvis indbyrdes udvekslinger har spillet en afgørende rolle i den vesterlandske kulturhistorie. Det gælder i særdeleshed i middelalderen, hvis religiøse, sociale og kulturelle former kredsede om både det sanselige og det sakrale med en til tider voldsom anskuelighed. Sanserne medvirkede til at definere det hellige i dets forskellige fremtrædelsesformer for det menneskelige sensorium . Det oversanselige manifesterede sig ofte gennem det sanselige, resulterende i grænsesprængende kultiske og kulturelle fænomener af mystisk, ekstatisk, erotisk, æstetisk, mirakuløs eller endog legemlig art. Kurset undersøger, hvorledes hellighed på mangfoldige måder blev til i sanserne og som sanselig virkelighed.
Men omvendt kunne sanselighed også opfattes som en modsætning eller forhindring, en negativ afgrænsning af det åndelige - undertiden ligefrem en profanering af troen gennem den sanselige krop, som langtfra altid kunne holdes i ave ved asketisk praksis. Fra en række forskellige discipliner og faglige vinkler, spændende fra religionsvidenskab, historie og retshistorie til arkæologi, kultur- og kunststudier belyses det højeksplosive spændingsfelt mellem sanselighed og hellighed, der gjorde middelalderen til en særlig dramatisk epoke i sansernes historie.
Ingen.
Hans henrik Lohfert Jørgensen m.fl. (talere fra forskellige discipliner på HUM og TEO)
Valgfaget tilrettelægges af en faglærer og udformer sig typisk som et forløb med varierede undervisnings- og arbejdsformer med underviser- og studenteroplæg, mundtlige og skriftlige øvelser, diskussioner, oppositioner, kritik og vejledning. Inden for valgfagets emne arbejder de studerende individuelt eller i grupper med fokuserede problemstillinger, som typisk danner grundlag for prøven.
Stephen G. Nichols, Andreas Kablitz & Alison Calhoun (red.): Rethinking the Medieval Senses, Baltimore 2008.