[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
- Kan danne sig et overblik over og oparbejde en elementær indsigt i sprogvidenskabelige
emner
- viser viden om de valgte emners sprogvidenskabelige betydning og centrale teorier
vedrørende emnerne
- kan foretage teoretisk baserede analyser af delaspekter af de valgte emner
- udviser selvstændighed i teoretisk og analytisk praksis.
Formålet med disciplinen er at introducere til en vifte af sprogvidenskabens emneområder inden for:
a) Sprogbrugsanalyse, nemlig fx:
i) Interaktion og samtale,
ii) Tekstteori og tekstanalyse,
iii) Sproglig variation (dialekter, sociolekter, sproghistorie), eller
iv) Sprognormer og sprogpædagogik,
eller
b) Teoretiske emner, nemlig fx:
i) Grammatisk analyse af dansk eller
ii) sprogfilosofi, sprogpsykologi og semiotik.
Adgangskravet til tilvalget er 1½ års beståede studier inden for et andet fagområde omfattet af gymnasieskolernes fagrække.
Den studerende kan ikke gå op til prøven i Sprog III, før Sprog II er bestået.,
Henrik Jørgensen, Simon Borchmann
Undervisningen gennemføres som holdundervisning i en vekselvirkning mellem teoretisk og metodisk introduktion og praktiske analyser af konkret dansk materiale.
Dansk.
Introducerende vifte af sprogvidenskabens emneområder inden for: a) Dansk fonetik og fonologi b) Dansk sproghistorie c) Global tekstteori- og tekstanalyse (genreanalyse og argumentationsanalyse).
Forskellige former for sprogbrugsanalyse, og forskellige teoretiske emner, fx i) Interaktion og samtale, ii) Sproglig variation (dialekter og sociolekter), iii) Sprognormer og sprogpædagogik, iv) Grammatisk analyse af dansk eller v) Sprogfilosofi, sprogpsykologi og semiotik.
Den endelige litteraturliste udleveres ved semesterstart.
Ovennævnte gælder for 2007-studieordningen. Hvis du følger en anden studieordning, henvises til denne: http://www.humaniora.au.dk/uddannelse/studieordn/sidefag