Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Entrepreneurship, koncept- og forretningsudvikling ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: MA - kulturforståelse (B-fag)
  • Semester/kvarter: 1 kvarter af 1 semester.
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: 40
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 23817

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:
- demonstrerer færdighed i at beskrive et udvalgt oplevelsesøkonomisk felts historie, situation,
nuværende strategi og udviklingsmuligheder
- demonstrerer evne til at konceptualisere muligheder indenfor en oplevelsesøkonomisk arena ved
hjælp af fagets metoder
- viser evne til at bedømme mulighederne for innovation og evaluere indsatsen med udgangspunkt i
en specifik gruppesammensætning
- viser evne til at beskrive egne og andres personlige og faglige kompetencer

Indhold

Disciplinen vil introducere til procesorienterede, innovative tankegange og entreprenant adfærd indenfor en oplevelsesøkonomisk kontekst. Dette sker dels gennem et fokus på det flerfaglige projektudgangspunkt for en transformationsproces (hvem?) et arbejde med en specifik arena og denne arenas mulighedsbetingelser (hvad?) og med udarbejdelsen af et passende forretningskoncept, der udnytter gældende eller udarbejder nye muligheder indenfor oplevelsesarenaerne (hvorhen?).

Faglige forudsætninger

Adgangskravet til optagelse på kandidatuddannelsen i Oplevelsesøkonomi er en bestået bacheloruddannelse.

Følgende bacheloruddannelser kvalificerer til optagelse:
- En humanistisk bacheloruddannelse med min. 45 ECTS inden for et æstetisk-kulturelt fag (f.eks. kunsthistorie, dramaturgi, musik, litteraturhistorie, litteraturvidenskab, æstetik og kultur, nordisk sprog og litteratur, begivenhedskultur), inden for it, kommunikations- og mediefagene (informationsvidenskab, medievidenskab, retorik, kommunikation, semiotik) eller inden for et historisk og/eller musealt fag (f.eks. historie, museologi, klassisk arkæologi, forhistorisk arkæologi, middelalderarkæologi).
- En samfundsvidenskabelig bacheloruddannelse med minimum 45 ECTS inden for økonomi.
- En bacheloruddannelse fra Handelshøjskolen med min. 45 ECTS inden for økonomi, it, kommunikation eller markedsføring (f.eks. HA, HA (int) og HA (dat), Sprog og Kommunikation, Marketing og Management Communication og Business Administration).
- Bacheloruddannelse fra Arkitektsskolen inden for Design.
- En bacheloruddannelse i International Communication and Multimedia fra Aarhus Universitet, Handels- og Ingeniørhøjskolen i Herning.

Underviser

Per Blenker, Claus Thrane, Pia Rasmussen, Lene Tortzen Bager

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen veksler mellem forelæsninger og projektarbejde. De studerende vil blive inddelt i tværfaglige projektgrupper. Grupperne skal aflevere skriveøvelser løbende og der må påregnes gruppeoplæg 3-5 gange i løbet af semestret.

Dansk.

Litteratur

Der læses tekster, som introducerer til procesorienterede, innovative tankegange og entreprenant adfærd inden for en oplevelsesøkonomisk kontekst. Dette sker dels gennem et fokus på det flerfaglige projektudgangspunkt for en transformationsproces (hvem?) et arbejde med en specifik arena og denne arenas mulighedsbetingelser (hvad?) og med udarbejdelsen af et passende forretningskoncept, der udnytter gældende eller udarbejder nye muligheder inden for oplevelsesarenaerne (hvorhen?).

Den endelige litteraturliste udleveres ved semesterstart.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i oplevelsesøkonomi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur