[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:
- er i stand til at analysere og begrebsliggøre komplekse kulturelle sammenhænge med udgangspunkt
i det enkelte individ i en oplevelsesøkonomisk sammenhæng
- demonstrerer evne til at identificere forskellige abstraktionsniveauer og sammenhænge i et
oplevelseskoncept
- viser evne til at se aktuelle oplevelseskoncepter i et kulturhistorisk lys
- demonstrerer evne til at forholde sig metodisk og kritisk til forskellige oplevelseskoncepters
forvaltnings- og procesniveauer
Denne disciplin sigter mod at give den studerende en forståelse af oplevelsers situering i forskellige steder og kontekster med fokus på historisk konstans og varians. I undervisningen præsenteres og inddrages filosofiske, antropologiske og æstetiske synsvinkler i forhold til oplevelse, idet disciplinen sigter mod at bevidstgøre om abstraktionsniveauer som æstetik, værdi, emotion og magt samt deres historisk specifikke udformninger.
Adgangskravet til optagelse på kandidatuddannelsen i Oplevelsesøkonomi er en bestået bacheloruddannelse.
Følgende bacheloruddannelser kvalificerer til optagelse:
- En humanistisk bacheloruddannelse med min. 45 ECTS inden for et æstetisk-kulturelt fag (f.eks. kunsthistorie, dramaturgi, musik, litteraturhistorie, litteraturvidenskab, æstetik og kultur, nordisk sprog og litteratur, begivenhedskultur), inden for it, kommunikations- og mediefagene (informationsvidenskab, medievidenskab, retorik, kommunikation, semiotik) eller inden for et historisk og/eller musealt fag (f.eks. historie, museologi, klassisk arkæologi, forhistorisk arkæologi, middelalderarkæologi).
- En samfundsvidenskabelig bacheloruddannelse med minimum 45 ECTS inden for økonomi.
- En bacheloruddannelse fra Handelshøjskolen med min. 45 ECTS inden for økonomi, it, kommunikation eller markedsføring (f.eks. HA, HA (int) og HA (dat), Sprog og Kommunikation, Marketing og Management Communication og Business Administration).
- Bacheloruddannelse fra Arkitektsskolen inden for Design.
- En bacheloruddannelse i International Communication and Multimedia fra Aarhus Universitet, Handels- og Ingeniørhøjskolen i Herning.
Brian B. Hansen (IFI), Helle Jørgensen (IHO)
Undervisningen tager udgangspunkt i de studerendes sideløbende projektarbejde med et aktuelt oplevelsesøkonomisk felt. Der vil indgå øvelser/ekskursioner, workshops og gruppearbejde i forlængelse af oplæg ved faglærere og indbudte gæster, ligesom der løbende vil foregå coaching fra faglærere og instruktorer.
Dansk.
Der læses litteratur, som sigter mod at give den studerende en forståelse af oplevelsers situering i forskellige steder og kontekster med fokus på historisk konstans og varians. I undervisningen præsenteres og inddrages filosofiske, antropologiske og æstetiske tekster i forhold til oplevelse, idet disciplinen sigter mod at bevidstgøre om abstraktionsniveauer som æstetik, værdi, emotion og magt samt deres historisk specifikke udformninger.
Den endelige litteraturliste udleveres ved semesterstart.