Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Projektledelse ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: MA
  • Semester/kvarter: 1 semester
  • Timer per uge: Meddeles senere.
  • Deltagerbegrænsning: 40
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 23799

Formål

Efter gennemførelsen af kursus vil den studerende kunne vurdere et projektforslag med henblik på at:
- formulere projektmål i form af nyttemål, produktmål og procesmål
- opstille en plan for projektets gennemførelse, herunder lave et estimat over tidsforbruget for
gennemførelsen
- opstille en investeringskalkule samt et budget for gennemførelsen af forslaget, herunder estimere de
nødvendige data udover ressourceforbruget
- diskutere forudsætningerne for kalkulen og vurdere følsomheden overfor ændringer i centrale
parametre og estimater
- foretage en risikoanalyse, både af konceptets markedsmæssige værdi og af projektets
gennemførelse
- foretage en interessentanalyse med henblik på at vurdere en hensigtsmæssig identifikation af
centrale interessenter og planlægge håndteringen af relationer til interessenterne
- beskrive og vurdere projektets karakteristika med henblik på at sikre en hensigtsmæssig bemanding,
herunder sikring af de nødvendige kompetencer
- formulere en overordnet strategi for ledelsen af projektet, herunder sikring af nødvendig kontakt til
sponsorer, leverandører og eventuelle brugere.

Indhold

Oplevelsesprojekter skal gennemføres indenfor en afgrænset tidsramme og med begrænsede ressourcer. Faget projektledelse vil give de studerende et overblik over de metoder og teknikker, der kan anvendes for at sikre at målene nås indenfor de givne rammer. En væsentlig del af projektledelsen er ledelsen af alle involverede parter, herunder både eksterne interessenter i netværker samt de medarbejdere, der arbejder i projektgruppen. Faget er specielt rettet mod de krav, som oplevelsesøkonomiske projekter stiller.

Faglige forudsætninger

Bestået modul 1 og modul 2 på kandidatuddannelsen i oplevelsesøkonomi

Underviser

Henrik Knudsen

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger samt gruppearbejde.
Læreren udvælger 4-6 projekter fra puljen af 2. semesters projekter, så projekterne dækker så bredt som muligt. Disse projekter bruges som grundlag for 4-6 runder gruppearbejde, hver med sit tema, således at samtlige punkter i kursusmålet er dækket. De studerende skifter projekt fra runde til runde, således at de får kompetence i analyse af forskellige typer af projekter.
Grupperne leverer dels en præsentation i plenum, dels en kort tekst indeholdende
a) forslag vedr. projektet,
b) teorigrundlag og
c) en kritisk vurdering af teorianvendelsen i det konkrete projekt.
Hen gennem semesteret udvides arbejdsgrundlaget, idet de studerende skal anvende tidligere afleveringer vedr. det konkrete projekt.

Dansk

Litteratur

Faget projektledelse vil give de studerende et overblik over de metoder og teknikker, der kan anvendes for at sikre at projektets mål nås inden for de givne rammer.

Faget er specielt rettet mod de krav, som oplevelsesøkonomiske projekter stiller.

Den endelige litteraturliste udleveres ved semesterstart.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i oplevelsesøkonomi

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


The prerequisite for taking the examination is active, regular and satisfactory participation in the instruction and participation in the instruction in the legal aspects of adventure economics projects. At the end of the term, each student is given one of the projects discussed during that term. The student writes an individual home assignment of maximum 5 pages based on a portion of the topic's specialised goals that was selected by an examiner. The assignment must contain a critical reflection on the project. The submission will be tested in an oral exam lasting 30 minutes with 4 elements: 1) Brief independent presentation, 2) examiner questions about the submission, 3) examiner questions regarding the other specialised subgoals, and 4) voting and reason for the mark awarded.