Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Metode, problemstillinger og perspektiver i pædagogisk-antropologi ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Efterår
  • Timer per uge: København: Mandage og torsdage kl. 9:15-15:30 - fra uge 36 til 43 (begge uger inklusive). Herudover forventes de studerende at deltage i gruppearbejde og feltøvelse.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 22327

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk,
systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:

  • demonstrere indsigt i begreber, problemstillinger, historiske forankring, positioner og perspektiver i det pædagogisk-antropologiske fagfelt.
  • gennemføre feltøvelser og reflektere dem metodisk og metodologisk
  • foretage litteratursøgning
  • gennemføre tekstanalyse
  • disponere og gennemføre en mundtlig fremlæggelse og deltage i videnskabelige diskussioner

Indhold

Dette modul er en introduktion til pædagogisk antropologi. Studiemodulet tager form af 1. gennemgange og analyser af begreber, problemstillinger, positioner og perspektiver der har  betydning for det pædagogisk-antropologiske felt. 2. Analyser af aktuel forskning i det pædagogisk-antropologiske felt. 3. Gennemførelse af feltøvelser og refleksioner over pædagogisk-antropologisk vidensproduktion.

Faglige forudsætninger

Underviser

Ida W. Winther (fagansvarlig)
Kirsten Marie Bovbjerg
Søs Bayer
Sue Wright
Helene Illeris

Undervisningsplan

Undervisningsplan i PDF format

Undervisnings- og arbejdsform

Holdundervisning, workshop, feltøvelser, forelæsninger.

Dansk

Litteratur

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi

  • Hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur


Eksamen med intern censur og bedømmelse Bestået/Ikke bestået, der aflægges ved udarbejdelse af et antal mindre opgaver i forbindelse med undervisningsforløbet. Hvordan disse opgaver skal udarbejdes, afgøres af de ansvarlige undervisere og annonceres i undervisningsplanen inden semesterstart. Aflægges eksamen ved udarbejdelse af skriftlige opgaver, inddrages en intern censor kun i de tilfælde, hvor der er tvivl, om opgaverne er bestået eller ikke bestået.