[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk,
systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:
I dette modul reflekteres systematisk over centrale begreber i det pædagogiske område. Undervisningen sigter på at bibringe den studerende en forståelse af, at nominelt identiske begreber kan bruges forskelligt. Kursets formål er at placere disse begreber i en historisk, social og kulturel sammenhæng og derved demonstrere, hvordan det pædagogiske felt og de dertil knyttede begreber er kontingente og i stadig udveksling med andre felter eks. ledelse, økonomi, terapi og politik. Hensigten med modulet er således at oparbejde den studerendes evne til at kunne skelne klart mellem pædagogikkens normative, intervenerende brug af begreber og en analytisk refleksion over begreber og deres anvendelse i det pædagogiske felt - en spænding som er et særligt vilkår for den pædagogiske antropologi. Denne evne til at skelne mellem ‘empiriske' og analytiske begreber og begrebslige niveauer og til at se teorier i deres historiske og kulturelle sammenhæng er en central forudsætning for at kunne forholde sig udforskende og systematisk nysgerrigt til det pædagogiske felt.
Kontaktperson: Charlotte Palludan (koordinator)
Forelæsninger, holdundervisning og studiegruppearbejde
Dansk
En skriftlig opgave af et omfang på mellem 15 og 20 sider (mellem 36.000 og 48.000 anslag). Besvares opgaven af en gruppe (jf. § 7, stk. 15. Maksimum tre deltagere) øges omfanget for to studerende til mellem 20 og 25 sider (mellem 48.000 og 60.000 anslag) og for tre studerende til mellem 25 og 30 sider (mellem 60.000 og 72.000 anslag). Bedømmelsen er med ekstern censur og bedømmes efter 7-trinsskalaen i henhold til gældende bekendtgørelse.