Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Almen videnskabsteori ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Efterår
  • Timer per uge: Århus: Fredage kl. 14:00-17:00 - første gang den 4. september.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 23755

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk og teoretisk funderet grundlag:

- demonstrere overblik over udvalgte konfliktuerende og konkurrerende klassiske videnskabsteoretiske positioner med henblik på at kunne genkende og diskutere disse positioner og problemstillinger i aktuelle videnskabsteoretiske positioner og praksisser.

- analysere og identificere forskellige vidensidealer, herunder at skelne videnskabelige udsagn fra filosofiske udsagn.

- demonstrere indsigt i forskellige kriterier for videnskabelighed.

Indhold

Studium af udvalgte, aktuelle videnskabsteoretiske positioner med relevans for pædagogiske videnskaber så som fænomenologi, strukturalisme, kritisk rationalisme, paradigmetænkning, diskursteori. Bearbejdning af såvel forskellige kriterier for videnskabelighed som, hvorledes videnskab kan skelnes fra andre former for tænkning så som filosofi, kunst, psykoanalyse m. fl.

Faglige forudsætninger

Underviser

Asger Sørensen (modulansvarlig)
Sune Frølund
Anne Marie Eggert Olsen

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, spørgsmål og diskussioner vil udgøre undervisningsformerne.

På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk

Litteratur

To be announced

Studieordning og bedømmelse

Kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi

  • Bunden mundtlig prøve, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Gruppe skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Gruppe synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelsen i pædagogisk filosofi

  • Bunden mundtlig prøve, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Gruppe skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Gruppe synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Der vælges en af følgende eksamensformer:

En individuel bunden mundtlig eksamination af 45 minutters varighed inklusive votering med
forberedelse af 45 minutters varighed på baggrund af et på forhånd aftalt pensum.
Eksaminanden kan medbringe hjælpemidler til eksamen (faglitteratur, noter, ordbøger).
Bedømmelsen er med ekstern censur og bedømmes efter 7-trinsskalaen i henhold til gældende
bekendtgørelse.
 
En mundtlig eksamination af 45 minutters varighed inklusive votering på baggrund af en
indleveret skriftlig synopsis på mellem 5 og 8 sider (mellem 12.000 og 19.200 anslag).
Udfærdiges synopsis af en gruppe (maksimum tre deltagere) er sidetalsangivelsen ligeledes på
mellem 5 og 8 sider. Eksaminationstiden er, for hver enkelt eksaminand, 45 minutter inklusive
votering. Bedømmelse sker på grundlag af en vurdering af hele synopsis og den studerendes
individuelle mundtlige præstation ved eksaminationen. Bedømmelsen er med ekstern censur og
bedømmes efter 7-trinsskalaen i henhold til gældende bekendtgørelse.

En skriftlig opgave af et omfang på mellem 15 og 20 sider (mellem 36.000 og 48.000 anslag).
Besvares opgaven af en gruppe (jf. § 7, stk. 12. Maksimum tre deltagere) øges omfanget for to
studerende til mellem 20 og 25 sider (mellem 48.000 og 60.000 anslag) og for tre studerende
til mellem 25 og 30 sider (mellem 60.000 og 72.000 anslag). Bedømmelsen er med ekstern
censur og bedømmes efter 7-trinsskalaen i henhold til gældende bekendtgørelse.