Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Filosofiens pædagogik og pædagogikkens filosofi ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Efterår
  • Timer per uge: København: Onsdage kl. 9:00-12:00 - første gang den 22. september
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 21958

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk og teoretisk funderet grundlag:

- demonstrere indsigt i og overblik over pædagogikkens grundlagsdiskussioner og forskellige opfattelser af forholdet mellem filosofi og pædagogik.

- analysere, diskutere og vurdere videnskabsteoretiske og dannelsesteoretiske positioner i forhold til pædagogisk praksis.

Indhold

Refleksioner over den pædagogisk-filosofiske disciplin i forhold til teori og praksis, viden og kunnen, videnskabelighed og anden faglighed; pædagogisk videnskabsfilosofi med hovedvægt på pædagogikkens grundlagsproblemer og dens konstituerings- og orienteringsproblemer i et systematisk perspektiv; desuden dannelsens og opdragelsens forandringsprocesser og aktuelle diskussioner af aftraditionalisering og nyformulering af den pædagogiske selvforståelse.

Faglige forudsætninger

Underviser

Sune Frølund (studiekoordinator)
Asger Sørensen

 

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, tekstgennemgang, oplæg, diskussion, dialog.

Dansk

Litteratur

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i pædagogisk filosofi

  • Bunden mundtlig prøve, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Gruppe skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Gruppe synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Der findes følgende eksamensformer:

En individuel bunden mundtlig eksamination af 45 minutters varighed inklusive votering med
forberedelse af 45 minutters varighed på baggrund af et på forhånd aftalt pensum.
Eksaminanden kan medbringe hjælpemidler til eksamen (faglitteratur, noter, ordbøger).
Bedømmelsen er med ekstern censur og bedømmes efter 7-trinsskalaen i henhold til gældende
bekendtgørelse.

En mundtlig eksamination af 45 minutters varighed inklusive votering på baggrund af en
indleveret skriftlig synopsis på mellem 5 og 8 sider (mellem 12.000 og 19.200 anslag).
Udfærdiges synopsis af en gruppe (maksimum tre deltagere) er sidetalsangivelsen ligeledes på
mellem 5 og 8 sider. Eksaminationstiden er, for hver enkelt eksaminand, 45 minutter inklusive
votering. Bedømmelse sker på grundlag af en vurdering af hele synopsis og den studerendes
individuelle mundtlige præstation ved eksaminationen. Bedømmelsen er med ekstern censur og
bedømmes efter 7-trinsskalaen i henhold til gældende bekendtgørelse.

En skriftlig opgave af et omfang på mellem 15 og 20 sider (mellem 36.000 og 48.000 anslag).
Besvares opgaven af en gruppe (jf. § 7, stk. 12. Maksimum tre deltagere) øges omfanget for to
studerende til mellem 20 og 25 sider (mellem 48.000 og 60.000 anslag) og for tre studerende
til mellem 25 og 30 sider (mellem 60.000 og 72.000 anslag). Bedømmelsen er med ekstern
censur og bedømmes efter 7-trinsskalaen i henhold til gældende bekendtgørelse.