Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Pædagogikkens idéhistorie I: Begrebshistorie ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Efterår
  • Timer per uge: Århus: Onsdage kl 14:00-17:00 - førsten gang den 1. september (sidste gang den 6. oktober).
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 23754

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk og teoretisk funderet grundlag:

- demonstrere overblik over vigtige dele af den filosofiske traditions bidrag til pædagogikken og de pædagogisk-filosofiske begrebers historiske karakter og kontekstafhængighed.

- analysere klassiske pædagogisk-filosofiske tekster.

- vurdere og diskutere pædagogiske problemstillinger i et længere tidsperspektiv.

Indhold

Studium af klassiske ('kanoniske') filosofiske, politiske og pædagogiske tekster sat ind i pædagogikkens idéhistorie, samt analyse af en række pædagogisk-filosofiske begrebers og begrebskompleksers historiske udvikling: Dannelse og uddannelse, opdragelse og undervisning, viden og vilje, følelser og fornuft, tro og videnskab, umyndighed og myndighed, individ og fællesskab, privat og offentlig, civilisation og kultur, stat og samfund.

Faglige forudsætninger

Underviser

Jørgen Huggler (modulansvarlig)
Ove Korsgaard

Undervisnings- og arbejdsform

To be announced

På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk

Litteratur

To be annouced

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i pædagogisk filosofi

  • Bunden mundtlig prøve, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Bunden mundtlig prøve, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Gruppe skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Gruppe synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Der vælges en af følgende eksamensformer:

En individuel bunden mundtlig eksamination af 45 minutters varighed inklusive votering med
forberedelse af 45 minutters varighed på baggrund af et på forhånd aftalt pensum.
Eksaminanden kan medbringe hjælpemidler til eksamen (faglitteratur, noter, ordbøger).
Bedømmelsen er med ekstern censur og bedømmes efter 7-trinsskalaen i henhold til gældende
bekendtgørelse.
 
En mundtlig eksamination af 45 minutters varighed inklusive votering på baggrund af en
indleveret skriftlig synopsis på mellem 5 og 8 sider (mellem 12.000 og 19.200 anslag).
Udfærdiges synopsis af en gruppe (maksimum tre deltagere) er sidetalsangivelsen ligeledes på
mellem 5 og 8 sider. Eksaminationstiden er, for hver enkelt eksaminand, 45 minutter inklusive
votering. Bedømmelse sker på grundlag af en vurdering af hele synopsis og den studerendes
individuelle mundtlige præstation ved eksaminationen. Bedømmelsen er med ekstern censur og
bedømmes efter 7-trinsskalaen i henhold til gældende bekendtgørelse.

En skriftlig opgave af et omfang på mellem 15 og 20 sider (mellem 36.000 og 48.000 anslag).
Besvares opgaven af en gruppe (jf. § 7, stk. 12. Maksimum tre deltagere) øges omfanget for to
studerende til mellem 20 og 25 sider (mellem 48.000 og 60.000 anslag) og for tre studerende
til mellem 25 og 30 sider (mellem 60.000 og 72.000 anslag). Bedømmelsen er med ekstern
censur og bedømmes efter 7-trinsskalaen i henhold til gældende bekendtgørelse.