Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Viden og dannelse i pædagogisk - filosofisk perspektiv ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Efterår
  • Timer per uge: Århus: Onsdage kl. 14:00-16:45 - første gang den 22/9
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 23753

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk og teoretisk funderet grundlag:
- demonstrere indsigt i og overblik over en eller flere udvalgte pædagogisk-filosofiske problemstillinger.
- analysere, diskutere og vurdere et eller flere udvalgte pædagogiske eller filosofiske begreber om viden hhv. dannelse samt bagvedliggende antagelser om forholdet mellem viden og dannelse i historisk og / eller systematisk perspektiv.

Kendskab til grundtræk i europæisk menneskesyn, som det reflekteres i den filosofiske tradition, herunder: Opfattelsen af sjælen, mennesket som fornuftsvæsen, forholdet mellem fornuft og begær; mennesket som naturvæsen, som samfundsvæsen, som skabt i Guds billede, som historisk-kulturelt, som særlig værensform.
Kendskab til eksemplariske tekster og færdighed i at analysere og diskutere spørgsmål omkring betydning af arv og miljø, individualitet og socialitet, (karakter)dannelse og naturlighed mv. for menneskets selvforståelse.

Indhold

Historiske og aktuelle forestillinger om forholdet mellem viden og dannelse; behandling af centrale pædagogisk-filosofiske problemstillinger af betydning for at analysere og kritisk vurdere viden og dannelse som pædagogiske målsætninger.

Introduktion til filosofisk antropologi. Dyr og/eller gud - eller en fejl i universet? Græsk og kristent menneskesyn. Menneskesyn efter det naturvidenskabelige gennembrud: Oplysning og romantik.
Tema: J.-J. Rousseau og naturtilstanden.
Mennesket som ånd og kultur. Historisk materialisme. Freud og freudo-marxisme. Eksistentialisme. Kulturtradition/erindringskultur.
Problemer i en positiv bestemmelse af mennesket.
Der veksles mellem oversigtsforelæsning og tekstgennemgang. Der inddrages endvidere eksempler på menneskesyn ud fra eksempelvis skønlitteratur, religiøse tekster, kunstværker, film og pædagogisk teori/metode.
Antallet af kursusgange vil afhænge af deltagerantallet; dog gennemføres min. 5 sessioner.

Faglige forudsætninger

Underviser

Anne Marie Eggert Olsen

Undervisnings- og arbejdsform

Where nothing else is specified, the teaching will consist of a variation of lectures, case studies and student presentations. Please refer to the programme regulations in general.

På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.

Litteratur

Studieordning og bedømmelse

Kandidatuddannelsen i didaktik (musikpædagogik)

  • Bunden mundtlig prøve, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Gruppe skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Gruppe synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelsen i pædagogisk filosofi

  • Bunden mundtlig prøve, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Gruppe skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Gruppe synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Der vælges en af følgende eksamensformer:

En individuel bunden mundtlig eksamination af 45 minutters varighed inklusive votering med
forberedelse af 45 minutters varighed på baggrund af et på forhånd aftalt pensum.
Eksaminanden kan medbringe hjælpemidler til eksamen (faglitteratur, noter, ordbøger).
Bedømmelsen er med ekstern censur og bedømmes efter 7-trinsskalaen i henhold til gældende
bekendtgørelse.
 
En mundtlig eksamination af 45 minutters varighed inklusive votering på baggrund af en
indleveret skriftlig synopsis på mellem 5 og 8 sider (mellem 12.000 og 19.200 anslag).
Udfærdiges synopsis af en gruppe (maksimum tre deltagere) er sidetalsangivelsen ligeledes på
mellem 5 og 8 sider. Eksaminationstiden er, for hver enkelt eksaminand, 45 minutter inklusive
votering. Bedømmelse sker på grundlag af en vurdering af hele synopsis og den studerendes
individuelle mundtlige præstation ved eksaminationen. Bedømmelsen er med ekstern censur og
bedømmes efter 7-trinsskalaen i henhold til gældende bekendtgørelse.

En skriftlig opgave af et omfang på mellem 15 og 20 sider (mellem 36.000 og 48.000 anslag).
Besvares opgaven af en gruppe (jf. § 7, stk. 12. Maksimum tre deltagere) øges omfanget for to
studerende til mellem 20 og 25 sider (mellem 48.000 og 60.000 anslag) og for tre studerende
til mellem 25 og 30 sider (mellem 60.000 og 72.000 anslag). Bedømmelsen er med ekstern
censur og bedømmes efter 7-trinsskalaen i henhold til gældende bekendtgørelse.