Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Intervention i et pædagogisk-psykologisk perspektiv ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidatniveau
  • Semester/kvarter: Efterår
  • Timer per uge: Introduktionsforelæsning onsdag 1/9 2010 kl. 12-18. I tidsrummet 1/9 - 8/10 2010: Torsdage kl. 12-18. Ugeeksamen: Hele uge 41.
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 22392

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:

  • Demonstrere viden om, indsigt i og overblik over interventionens metodologi og metoder i pædagogisk-psykologisk praksis.
  • Analysere, diskutere og vurdere udvalgte interventionsmetoder (herunder evalueringsformer), deres lærings- og forandringspotentialer, relevans, mulighedsbetingelser og deres mulige effekter for social praksis i forhold til en given problemstilling inden for det pædagogisk-psykologiske felt.
  • Kritisk diskutere og vurdere et interventionsdesign.

Indhold

Modulet tager udgangspunkt i konkret empirisk forskning, konkrete problemstillinger i pædagogisk-psykologisk praksis og de centrale pragmatiske forhold, professionsmetoder og metodologiske reflektioner inden for en række udvalgte, centrale delområder.

Der gives mulighed for at arbejde uddybende med forskellige interventionstilgange, ligesom der vil være elementer med vægt på pragmatiske aspekter, metodologiske refleksioner, videnssociologiske perspektiver inden for særlige pædagogisk-psykologiske praksissammenhænge og/eller kompetencer i empirisk forskning inden for feltets delområder.

De studerende vælger at følge én faggren ud af flere udbudte.

Faglige forudsætninger

Kunne læse faglitteratur på engelsk, tysk eller fransk og nordiske sprog.

Underviser

Cathrine Hasse

Christa Breum Amhøj

Frans Ørsted Andersen

Peter Berliner

Helle Rabøl Hansen

Charlotte Mathiassen

Lene Myong

Grethe Kragh-Müller

Lotte Heedegaard-Sørensen

Janne Hedegaard Hansen

Hanne Knudsen

Pia Bramming

Ulrik Brandi

Bente Jensen

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsning og holdundervisning

På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.

Litteratur

Annonceres senere.

Endvidere vil der foreligge et kompendium.

Undervisningsplan

Undervisningsplan i pdf-format

Bedømmelse

Se studieordningen for yderligere information.