Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Læring, kognition og udvikling ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidatniveau
  • Semester/kvarter: Efterår
  • Timer per uge: Ca. 8 timer pr. uge i perioden 5/10 -10/11-2010: tirsdage og onsdage kl. 13.15-17.00.
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 22330

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:

  • demonstrere overblik over udvalgte teoretiske perspektiver og relevante problemstillinger, der har at gøre med menneskelige lære-, kognitions- og udviklingsprocesser i sociale og kulturelle kontekster
  • analysere, diskutere og vurdere udvalgte teoretiske perspektiver vedrørende menneskelige lære-, kognitions- og udviklingsprocesser i sociale og kulturelle kontekster
  • analysere, diskutere og vurdere problemstillinger, der har at gøre med menneskelige lære-, kognitions- og udviklingsprocesser i forskellige sociale og kulturelle kontekster og i forhold til forskellige sociokulturelle praksisformer og diskurser
  • analysere, diskutere og vurdere normative og etisk aspekter af egen praksis.

Indhold

Modulet består af fagelementerne "Perspektiver på læring, kognition og udvikling" og "Øvelses- og refleksionsdel". 

Fagelementet "Perspektiver på læring, kognition og udvikling":

I dette fagelement sættes særlig fokus på lære- og kognitionsprocesser i forhold til en fysisk, social og kulturel omverden i dels et udviklingsperspektiv og dels et interaktionsperspektiv, hvor betydningen af historisk og kulturelt udviklede praktikker inddrages. Inden for disse perspektiver lægges der vægt på enkeltteorier samt på begrebernes historiske, kulturelle metateoretiske udvikling samt forholdet mellem teori og praksis. Der arbejdes med temaer vedrørende f.eks. bevidsthed, opmærksomhed, erkendelse, vidensformer, perception, kognition, emotion, motivation, kompetence, kognitiv udvikling, tilknytning, køn, udvikling og relation, personlighed.

Fagelementet "Øvelses- og refleksionsdel":

I dette fagelement introduceres den studerende til de praktiske og teoretiske problemer knyttet til analyse af en specifik praksis, og den studerende gives mulighed for at øve sig i sådanne analyser gennem deltagelse, undersøgelse og analyse af konkrete praksiseksempler, som er rettet mod læring, kognition og udvikling.

Faglige forudsætninger

Kunne læse faglitteratur på engelsk, tysk eller fransk og nordiske sprog.

Underviser

Ditte Winther-Lindqvist  

Grethe Kragh-Müller

Henrik Skovlund

Kirsten Fink-Jensen 

Peter Berliner 

Simon Nørby 

 

Koordinator: Simon Nørby.

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, seminarer, øvelser.

På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.

Dansk

Litteratur

Se undervisningsplan.

Undervisningsplan

Undervisningsplan i pdf format. Hold: Van Manen

Undervisningsplan i pdf format. Hold: Vygotsky

Bedømmelse

Se studieordningen for yderligere information.