Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Praksisudvikling i et pædagogisk-psykologisk perspektiv ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidatniveau
  • Semester/kvarter: Efterår
  • Timer per uge: Fælles forelæsninger: Mandage og torsdage kl. 13.00 - 16.00 i uge 43 og uge 44. Grendeling: Tirsdage, onsdage og torsdage kl. 10.15 - 16.15 i uge 45, 46, 47 og 48.
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 22391

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:

  • Demonstrere indsigt i og formulere "praksisproblemstilling(er)", herunder vurdere den praktiske og samfundsmæssige relevans af den valgte problemstilling inden for et pædagogisk psykologisk praksisfelt.
  • Analysere en eller flere udvalgte praksisproblemstillinger.
  • Demonstrere indsigt i, diskutere og vurdere udvalgte pædagogisk psykologiske teoriers relevans for arbejdet med problemstillingen.
  • Analysere det videnskabelige arbejdes eller undersøgelsens mulige betydning for praksis.
  • Analysere, diskutere og vurdere normative og etiske aspekter af egen praksis.

Indhold

I løbet af modulet gives en række eksempler på forskning og udviklingsbestræbelser inden for udvalgte pædagogisk-psykologiske praksisfelter. Det vises, hvordan man med forskellige teorier og metoder kan etablere forskellige (re)formuleringer af problemer og forståelser af udvikling i praksis. Den analyserede praksis kan f.eks. omhandle sundhed, omsorg, behandling, uddannelse, børne- og ungeområdet, ældreområdet, flygtninge- og indvandrerområdet, det specialpædagogiske felt, socialt arbejde, gadeplansarbejde, den private sektor eller Human Resource.

Den studerende vælger at følge én faggren ud af flere udbudte.

Faglige forudsætninger

Modulet trækker på teorier fra modul 1, 2, 3 samt den kundskab og de færdigheder, der er oparbejdet i modul 4 og 5.

Underviser

Anne Morin

Ib Ravn

Line Lerche Mørck

Kirsten Fink-Jensen

Kirsten Baltzer

Lotte Hedegaard-Sørensen

Janne Hedegaard Hansen

Louise Bøttcher

Hanne Adriansen

Pia Bramming

Ulrik Brandi

Bente Jensen

Dorte Kousholt

Frans Ørsted Andersen

Peter Berliner

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, temaseminarer, øvelser, fælles dialog, udforskning og formidling.

På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.

Litteratur

Annonceres senere.

Endvidere vil der foreligge et kompendium.

Undervisningsplan

Undervisningsplan i pdf-format

Bedømmelse

Se studieordningen for yderligere information.