Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Kompleksitet, kommunikation og refleksivitet ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Efterår
  • Timer per uge: København: Torsdage kl. 9:00-13:00  
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 26126

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:
-  demonstrere indsigt i sociologisk kompleksitets- og kommunikationsteori samt i epistemologisk konstruktivismeteori
-  demonstrere indsigt i funktions-, organisations- og interaktionssystemers specifikke kendetegn
-  vurdere rækkevidde og anvendelighed af sociologisk kompleksitets- og kommunikationsteori i en pædagogisk-sociologisk kontekst
-  analysere og diskutere pædagogisk-sociologiske problemstillinger i et kompleksitets- og kommunikationsperspektiv

Indhold

I studieenheden analyseres pædagogisk-sociologiske problemstillinger på interaktions-, organisations- og samfundsniveau ud fra en forestilling om videnssamfundet som et komplekst, moderne og refleksivt samfund. Udgangspunktet er vending fra handlings- til kommunikationsteori i sociologien repræsenteret ved Niklas Luhmann m.fl. Modulet beskæftiger sig med kompleksitetsteorier samt med forskelslogik, andenordenskybernetik og systemteori for med sådanne at kunne foretage teoretiske og/eller empiriske analyser af problemstillinger inden for den pædagogiske sociologis genstandsfelt.

Faglige forudsætninger

Undervisningsplan i PDF format

Undervisningsplan i PDF format

Underviser

Modulansvarlig: Jens Rasmussen, jera@dpu.dk

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningsgangene vil blive tilrettelagt sådan, at der veksles mellem forelæsninger om udvalgte temaer, at studiegrupper formulerer og diskuterer spørgsmål til de (læste) tekster, samt præsentation og vejledning af projektarbejde

Dansk

Litteratur

Generel baggrundslitteratur:
Kneer, G., & Nassehi A.(1997). Niklas Luhmann. Introduktion til teorien om sociale systemer. København: Hans Reitzels Forlag.
Luhmann, N. (2002). How Can the Mind Participate in Communication? I W. Rasch (Red.), Theories of Distinction. Stanford: Stanford University Press. (Kompendium)
Luhmann, N. (2007). Indføring i systemteorien (B. Christensen, Trans.). København: Unge Pædagoger.
Qvortrup, L. (2004). Det vidende samfund - mysteriet om viden, læring og dannelse. København: Unge Pædagoger.
Rasch, W. (Ed.). (2002). Theories of Distinction. Redescribing the Descriptions of Modernity. Stanford: Stanford University Press.
Rasmussen, J. (1997). Socialisering og læring i det refleksivt moderne. København: Unge Pædagoger.
Rasmussen, J. (Red.). (2002). Luhmann anvendt. København: Unge Pædagoger.
Rasmussen, J. (2004). Undervisning i det refleksivt moderne. Politik, profession, pædagogik. København: Hans Reitzels Forlag.
Rasmussen, J., Kruse, S., & Holm, C. (2007). Viden om uddannelse. Uddannelsesforskning, pædagogik og pædagogisk praksis. København: Hans Reitzels Forlag.
Schuldt, C. (2006). Systemteori. København: Unge Pædagoger

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i pædagogisk sociologi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. gr., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. gr. + Mdt., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur


Tilvalg uden videregående studieprojekt:

Der åbnes mulighed for afløsning igennem tilfredsstillende deltagelse i og udarbejdelse og forelæggelse af under-vejs-øvelser. Der anvendes intern bedømmelse med bestået/ikke-bestået.  Alternativt kan modulet gennemføres ved aflevering af skriftlig opgave på 12-15 normalsider ekskl. litteraturliste (15-20 normalsider ved 2 studerende; 20-25 normalsider ved 3 studerende) med intern censur og bedømmelse efter 7-trinsskalaen.

Tilvalg med videregående studieprojekt:

Samlet eksamen for modul 6a og 6b. Den studerende udarbejder en skriftlig rapport (20-25 normalsider ekskl. bilag og litteraturliste; ved 2 studerende 25-30 normalsider, ved 3 studerende 30-35 normalsider, dog højst 10 sider fælles), hvortil der knyttes et mundtligt forsvar af 30 minutters varighed (inkl. votering). Der er ekstern bedømmelse efter 7-trinsskalaen.