[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:
- demonstrere indsigt i sociologisk kompleksitets- og kommunikationsteori samt i epistemologisk konstruktivismeteori
- demonstrere indsigt i funktions-, organisations- og interaktionssystemers specifikke kendetegn
- vurdere rækkevidde og anvendelighed af sociologisk kompleksitets- og kommunikationsteori i en pædagogisk-sociologisk kontekst
- analysere og diskutere pædagogisk-sociologiske problemstillinger i et kompleksitets- og kommunikationsperspektiv
I studieenheden analyseres pædagogisk-sociologiske problemstillinger på interaktions-, organisations- og samfundsniveau ud fra en forestilling om videnssamfundet som et komplekst, moderne og refleksivt samfund. Udgangspunktet er vending fra handlings- til kommunikationsteori i sociologien repræsenteret ved Niklas Luhmann m.fl. Modulet beskæftiger sig med kompleksitetsteorier samt med forskelslogik, andenordenskybernetik og systemteori for med sådanne at kunne foretage teoretiske og/eller empiriske analyser af problemstillinger inden for den pædagogiske sociologis genstandsfelt.
Undervisningsplan i PDF format
Modulansvarlig: Jens Rasmussen, jera@dpu.dk
Undervisningsgangene vil blive tilrettelagt sådan, at der veksles mellem forelæsninger om udvalgte temaer, at studiegrupper formulerer og diskuterer spørgsmål til de (læste) tekster, samt præsentation og vejledning af projektarbejde
Dansk
Generel baggrundslitteratur:
Kneer, G., & Nassehi A.(1997). Niklas Luhmann. Introduktion til teorien om sociale systemer. København: Hans Reitzels Forlag.
Luhmann, N. (2002). How Can the Mind Participate in Communication? I W. Rasch (Red.), Theories of Distinction. Stanford: Stanford University Press. (Kompendium)
Luhmann, N. (2007). Indføring i systemteorien (B. Christensen, Trans.). København: Unge Pædagoger.
Qvortrup, L. (2004). Det vidende samfund - mysteriet om viden, læring og dannelse. København: Unge Pædagoger.
Rasch, W. (Ed.). (2002). Theories of Distinction. Redescribing the Descriptions of Modernity. Stanford: Stanford University Press.
Rasmussen, J. (1997). Socialisering og læring i det refleksivt moderne. København: Unge Pædagoger.
Rasmussen, J. (Red.). (2002). Luhmann anvendt. København: Unge Pædagoger.
Rasmussen, J. (2004). Undervisning i det refleksivt moderne. Politik, profession, pædagogik. København: Hans Reitzels Forlag.
Rasmussen, J., Kruse, S., & Holm, C. (2007). Viden om uddannelse. Uddannelsesforskning, pædagogik og pædagogisk praksis. København: Hans Reitzels Forlag.
Schuldt, C. (2006). Systemteori. København: Unge Pædagoger
Tilvalg uden videregående studieprojekt:
Der åbnes mulighed for afløsning igennem tilfredsstillende deltagelse i og udarbejdelse og forelæggelse af under-vejs-øvelser. Der anvendes intern bedømmelse med bestået/ikke-bestået. Alternativt kan modulet gennemføres ved aflevering af skriftlig opgave på 12-15 normalsider ekskl. litteraturliste (15-20 normalsider ved 2 studerende; 20-25 normalsider ved 3 studerende) med intern censur og bedømmelse efter 7-trinsskalaen.
Tilvalg med videregående studieprojekt:
Samlet eksamen for modul 6a og 6b. Den studerende udarbejder en skriftlig rapport (20-25 normalsider ekskl. bilag og litteraturliste; ved 2 studerende 25-30 normalsider, ved 3 studerende 30-35 normalsider, dog højst 10 sider fælles), hvortil der knyttes et mundtligt forsvar af 30 minutters varighed (inkl. votering). Der er ekstern bedømmelse efter 7-trinsskalaen.