Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Opdragelse og uddannelse 1 ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Efterår
  • Timer per uge: Århus: Mandage kl, 11:30-16:30
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 23747

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk,
systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:

  • demonstrere indsigt i vigtige teorier og problemkredse inden for det opdragelsessociologiske felt - socialisation, undervisning, omsorg, pleje, vejledning m.v. - i et bredt kulturteoretisk, kommunikationsteoretisk og hverdagssociologisk perspektiv
  • demonstrere indsigt i det teoretiske grundlag for begrebsdannelser inden for livsstadieteori
  • demonstrere indsigt i kildekritik og i såvel kvalitative som kvantitative metodiske strategier, problemstillinger og undersøgelsesresultater inden for det opdragelsessociologiske felt samt fortrolighed med de mest relevante litteratur- og datasøgningsredskaber her indenfor
  • gennemføre indsamling af et selvvalgt empirisk materiale og analysere og vurdere dette under hensyntagen til dets udsigelseskraft
  • diskutere egne problemstillinger og resultater i tilknytning til eksisterende empirisk og/eller teoretisk forskning

Indhold

Modulet omfatter socialpsykologiske, socialisationsteoretiske og kvalifikationsteoretiske problemstillinger set i lyset af de forskellige livsaldre: barndom, ungdom, "voksendom" og alderdom samt i relation til hverdagens institutionelle kontekster såsom familie, daginstitutioner, skoler, fritids-, forebyggelses- og socialpædagogiske institutioner, ældrepleje/omsorgsinstitutioner samt arbejdsliv.

Der fokuseres bl.a. på kønsproblematikker og deres tilblivelse i og uden for pædagogiske institutioner, jævnaldrendes kulturer og subkulturer, tilblivelsen og vedligeholdelsen af professionelle identiteter, interaktionen mellem individer, familier og institutioner der udøver pædagogiske funktioner eller den pædagogiske og værdipolitiske påvirkning, der udøves gennem massekommunikation.

Modulet uddyber og konkretiserer overordnede teoretiske tematikker, som behandles i Pædagogisk sociologisk teori og forbereder de studerende på det empiriske studium, som videreføres i Forskningsmetoder og forskningsdesign.

Faglige forudsætninger

Undervisningsplan i PDF format

Undervisningsplan i PDF format

Underviser

Koordinator: Tine Fristrup

Undervisnings- og arbejdsform

Dansk

Litteratur

To be announced

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i pædagogisk sociologi

  • Hj.opg.grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur